nieuws

Muller gelooft in kleine groene ‘retro-Saab

Home

Volkswagen kwam met de reïncarnatie van zijn Kever, BMW stak de oude Mini in een nieuw jasje en Fiat deed het met zijn legendarische ‘rugzakje’ de 500. Spyker-topman Victor Muller, de kersverse eigenaar van het Zweedse Saab, wil min of meer hetzelfde foefje uithalen met de iconische jaren-vijftig-Saab 92.

Muller gelooft in kleine groene ‘retro-Saab

“We zullen kijken of de sterke groei van de vraag naar kleinere auto’s zich doorzet. Wij denken van wel”, aldus Muller. Tegelijkertijd gaat de onderneming onderzoeken hoe de ontwikkeling en productie van de ‘retro-Saab’ gefinancierd kunnen worden. “Als Saab beter gaat dan we denken heb je dat misschien helemaal niet nodig. En als het niet zo goed gaat, besluiten we misschien om het helemaal niet te doen. Het is alleen nog maar een plan, maar wel een plan waar ik sterk in geloof”, aldus de topman. Hoeveel geld ermee gemoeid zal zijn, kon Muller nog niet zeggen.

Winstgevend

Spyker zette vorige week de autowereld op zijn kop met de mededeling dat het Saab had overgenomen van General Motors. Dinsdag deed de kleine sportautofabrikant uit Zeewolde daar een schepje bovenop door de verwachting uit te spreken dat Saab, dat al velen jaren rode cijfers schrijft, in 2012 weer winstgevend is.

Hogere productie

Om dat doel te bereiken heeft Saab, dat zich zal toeleggen op drie tot vier modellen, wel een kapitaalinjectie nodig van circa 1 miljard dollar. Om Saab uit de rode cijfers te trekken wil Muller de productie opvoeren naar het niveau van 100.000 tot 125.000 auto’s per jaar van voor de crisis. Dat is inclusief de kleine suv 9-4X, die in Mexico gebouwd wordt. De rest van de auto’s rolt van de band in Saabs thuisbasis Trollhättan.

Nieuw modelgamma

“We gaan meer auto’s verkopen. En dat doen we door de modellen te bieden die klanten willen. Daarvan zijn er twee klaar, de 9-5 en de 9-4X. En over twee jaar komt daar de 9-3 bij als nieuwe Saab”, stelt Muller. Hij verwacht dat het volledige modellengamma binnen drie jaar is vernieuwd. “En dat is een uitermate gunstig uitgangspunt. Als dat niet was gebeurd, hadden we het ook niet aangedurfd”, zegt de bestuursvoorzitter.

Weg van Opel

Twee decennia onder regie van GM, met het merk Opel als één van de dochters, kwam het imago van het merk Saab niet ten goede. Muller wil het merk zijn exclusiviteit teruggeven en sluit niet uit dat de prijzen van Saabs straks omhooggaan. “Ik wil met het merk omhoog hebben, niet omlaag. Ik wil dichter tegen Audi en BMW aankruipen en weg van Opel.”

Bron: ANP

Reageer op dit artikel