nieuws

BMW wil accelereren met voorwielaandrijving

Home

BMW gooit het roer de komende jaren drastisch om, zodat het bedrijf kan profiteren van de groeiende vraag naar luxe compactere auto’s. Daartoe wil het Beierse concern, samen met dochteronderneming MINI, een basis ontwikkelen om voorwielaangedreven auto’s op te bouwen. Dat is iets wat vroeger bij BMW, geroemd om zijn sportieve karakter met achterwielaandrijving, ondenkbaar was.

BMW wil accelereren met voorwielaandrijving

“We onderzoeken de mogelijkheid voor een gezamenlijke basis voor de voorwiel- en vierwielaangedreven systemen voor deze auto’s”, zei BMW-topman Norbert Reithofer woensdag tijdens een toelichting op het jaarrapport van de groep.

Het nieuwe platform maakt de productie van toekomstige kleine BMW’s en MINI’s met een lengte variërend van 3,80 meter tot 4,30 meter mogelijk. De voorwielaandrijving levert volgens BMW zowel kostenvoordelen als meer binnenruimte op. “Het biedt enorme schaalvoordelen”, stelt ontwikkelingsdirecteur Klaus Draeger.

Om wat voor modellen het precies gaat, is nog onduidelijk. “Het kunnen heel sportieve auto’s zijn of auto’s die heel functioneel zijn qua ruimte”, aldus Draeger. BMW verwacht dat het eerste nieuwe model in 2014 op de markt komt.

Groei

Reithofer voorziet voor dit jaar een aanzienlijke verbetering van de resultaten. De autoverkopen zullen een enkelcijferige groei laten zien tot meer dan 1,3 miljoen stuks. De groei komt vooral op het conto van de introductie van nieuwe modellen, waaronder de BMW 5 Serie en de kleine suv X1, een aantrekkende economie en kostenreducties. Daarnaast verwacht BMW “aanzienlijk” meer auto’s te verkopen in China. “We gaan met voorzichtig optimisme het nieuwe jaar in en hebben ons ten doel gesteld om de winst van de groep van vorig jaar ruim te overtreffen”, aldus Reithofer.

Volgens BMW is het echter voor de nabije toekomst onwaarschijnlijk dat de groei het niveau bereikt van voor de financiële crisis. “Tijdelijke teruggangen kunnen zich nog altijd voordoen en het is nog te vroeg om aan te nemen dat het herstel vasthoudend is. De concurrentie zal het komende jaar hevig blijven”, stelt de BMW-topman.

Vorige week werd bekend dat de wereldwijde verkoop van de merken BMW, MINI en Rolls-Royce in 2009 afnam met 10,4 procent tot 1,28 miljoen voertuigen. De totale productie daalde met 12,6 procent tot 1,26 miljoen stuks. De nettowinst van de producent van auto’s en motorfietsen uit Beieren daalde in het crisisjaar met 36 procent tot 210 miljoen euro. De omzet nam af met 4,7 procent tot 50,7 miljard euro.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel