blog

Blog: Kom uit die spiraal

Home

Al jaren is de druk op de kosten van schadeherstel hoog vanuit verzekeraars. In gesprek met verschillende ondernemers van schadeherstelbedrijven merk ik dat de grens nadert. Hoe hou je de kwaliteit hoog als het eigenlijk niet uit kan? Moet je dergelijke reparaties voor minimale vergoeding nog wel doen, of moet je ‘nee dank je’ zeggen? Het zijn lastige vragen dat geef ik toe, maar nadenken hierover en een beslissing nemen is wel de beste manier om de neerwaartse spiraal waar de schadebranche in zit te stoppen. De oorzaak ligt misschien wel bij ons allemaal…

Blog: Kom uit die spiraal
(c) Roel Dijkstra / Foto: Joep van der Pal bedrijfsreportage bij Persoon autoschadeherstel in Rotterdam

We willen liefst een zo goedkoop mogelijke autoverzekering. Verzekeraars gaan er in mee, en kloppen vervolgens bij jou als hersteller aan. De schadelast in Nederland is namelijk ontzettend laag, misschien wel onwerkelijk laag. Kan dat wel uit in een tijd dat auto’s nog altijd complexer worden? Kijk maar eens op pagina 28 in de jongste AMT Extra – Schadeherstel. We bekijken de techniek van de nieuwe BMW 7 Serie, maar ook de carrosserietechnieken waar je als schadehersteller tegenaan gaat lopen. Denk aan koolstofvezel binnenin de stijlen of een enorme mix aan materialen. Alleen staal is verleden tijd.

Hoe blijf je bij? Door te investeren in kennis en tools. Bij Henk Scholten Autoschade doen ze dat binnenkort in een all-in-one werkplek, iets waar we eerder al over schreven. Nog verder gaan ze bij Bekkers Autoschade Exclusief in Eindhoven. Inspirerend om te zien hoe Harry Bekkers zijn bedrijf heeft laten groeien, maar zeker ook hoe het bedrijf koploper wil blijven. Of het nou om de exclusieve erkenning van supersportmerken gaat (en daarbij behorende investeringen), of investeringen om het werken zo prettig mogelijk te maken voor personeel. Laat je ook inspireren door Harald Persoon, hij timmert hard aan de weg en investeerde al veel in zijn ‘twee-in-een’- bedrijf te Rotterdam. Ik denk dat iedere ondernemer binnenkort enkele belangrijke keuzes moet maken. Ga ik investeren om bij te blijven? En de lastigste: waar ligt voor mij de grens van werken met lage marges? Kwaliteit en daarmee veiligheid horen wat mij betreft altijd op de eerste plaats te staan. Doorbreek die spiraal vandaag nog. Bedenk dat je zonder gezonde marges niet kunt investeren en dus niet kunt bijblijven.

Tom Polman, hoofdredacteur AMT

AMT Extra – Schadeherstel is een speciale uitgave voor de schadeherstelbranche van autotechnisch vakblad AMT. Alle schadeherstelbedrijven ontvangen deze uitgave per post. Daarnaast zijn deze en de drie voorgaande edities te downloaden als whitepaper via de vakmedianet webshop.

Reageer op dit artikel