artikel

Eindejaarswedstrijd: De uitslag en de uitleg.

Home 1056

Bakken met inzendingen hebben we ontvangen. Onze eindejaarsprijsvraag is populair. Niet gek, want er is heel wat leuks te winnen: een ‘built your own’ V8 én combustion engine van Haynes. Die je, mits je ‘m helemaal goed monteert en juist op tijd zet, kan starten en laten lopen. Wie…(tromgeroffel…) zijn de gelukkige winnaars?

Eindejaarswedstrijd: De uitslag en de uitleg.

Vier multiple choice, één open vraag én een inschattingsvraag. Sommige waren goed te doen (en te vinden in AMT 12), andere vroegen wat meer autotechnische kennis. Dat het geen ‘eitje’ was, blijkt uit de uitslagen.

Acht deelnemers hebben alle antwoorden goed. De winnaar schatte zelfs het aantal pagina’s AMT jaargang 2018 tot op de laatste bladzijde goed. Hugo Martens (DAF Trucks) gefeliciteerd, jij wint de V8-motor! Runner-up is Steffen Elgersma (Docent Motorvoertuigentechniek Deltion College). Hij mag de 4-in-lijn verbrandingsmotor in elkaar klussen.

De top drie wordt compleet gemaakt door J. Verbeek (H.J. Verbeek auto’s). Hij ontvangt het boek Car Science van Top Gear’s Richard Hammond. Gefeliciteerd mannen!

De overige vijf goede inzenders belonen we met een AMT-goodiebag: L. Kuipers (Rinsma Drachten), Douwe Cnossen (Autohuis Winsum), Mark van der Heijden (Autobedrijf van der Heijden), Jos Roest (Pon) en Martin van Wijk (ANWB Wegenwacht). Alle prijzen komen snel jullie kant op.

De antwoorden én de uitleg

1. Hoeveel toeren kan het knappe kleppensysteem van Cosworth aan?

Het juiste antwoord is 8.000 tpm, antwoord A.

2. Hoeveel exemplaren zijn er van de Ferrari Enzo gebouwd?

Officieel 399, maar… in 2005 werd er nog één exclusief voor Paus Johannes Paulus II gemaakt, 400 dus. Coulant als we zijn, rekenen we zowel antwoord A als C goed.

3. Waar staat foutcode IEM-B200013 voor?

Electric Machine Connector. General Electrical Failures. Circuit open. Antwoord D is juist.

4. Bekijk de tekening van een injector op pagina 44 (AMT 12). Door slijtage is de A-smoring groter geworden. Welk gevolg heeft dat?

Het principe van de injectorbediening is als volgt: de kamer boven de injectornaald is gevuld met diesel. Voor de bediening van de injector functioneert die als hydraulische vloeistof. Als de injector wordt bekrachtigd, beweegt de klep tegen de veerdruk in. Het kogeltje komt van zijn zitting en de druk in de kamer valt weg doordat de diesel wegstroomt via de A-smoring. Daardoor beweegt de naald omhoog en start de injectie. De reactiesnelheid wordt bepaald door verhouding tussen de Z- en A-smoring. Wordt de A-smoring groter terwijl de Z-smoring gelijk blijft, dan valt de druk boven de injectornaald sneller weg en reageert de injector sneller: antwoord B.

5. Blader even naar het Back to Basics-artikel (AMT 12) op pagina 40. In de tweede case meet de klant (samen met zijn handige buurman) aan de dynamo. Met contact aan meten zij 2 volt op D+. Bij nauwkeurig nameten blijkt dit achteraf 2,4 volt te zijn. De fabrikant van de dynamo geeft op dat de weerstand van de rotorspoel en de spanningsregelaar samen 20 Ω is. De accuspanning is 12,4 volt. Bereken het vermogen van het laadstroomlampje.

Het vermogen P van het lampje is gelijk aan U x I. Spanningsval U over het lampje kunnen we eenvoudig berekenen. Het contact staat aan, er loopt een stroom zoals in de afbeelding. In de stroomkring is 2,4 V de spanningsval over de rotorspoel en de spanningsregelaar samen. Dat betekent dat de spanningsval over het lampje gelijk moet zijn aan 12,4 – 2,4 = 10 V. Dan I. Met de formule U/R = I berekenen we de stroom door de rotorspoel en de spanningsregelaar: 2,4 V / 20 Ω = 0,12 A. Die stroom loopt door de hele stroomkring, dus ook door het lampje. En dus vinden we: P-lampje = 10 V x 0,12 A = 1,2 W

6. Bonusvraag : Hoeveel pagina’s AMT vielen er in 2018 in totaal op de deurmat?

In 2018 hebben we maar liefst 1.004 pagina’s AMT gemaakt.

Reageer op dit artikel