Paul Janssen

Redacteur

Tijdens de studie HTS Autotechniek maakte Paul kennis met AMT. Niet alleen als abonnee, maar ook als stagiair en afstudeerder. Na zijn studie ging hij bij leasemaatschappij Arval aan de slag als technisch beheerder. In 2012 keerde Paul als redacteur terug, om AMT in 2017 weer te verlaten.

 

Stap voor stap: truck uitlijnen

Stap voor stap: truck uitlijnen

AMT 12 staat in het teken van trucktechniek. Van technische ontwikkelingen tot diagnoseapparatuur, je kunt je trucktechniek ei kwijt in de komende AMT. Voor we de December editie induiken, gaan we eerst naar de werkplaats om te kijken naar het uitlijnen van een truck. Waar begin je en waar moet je rekening mee houden? Met het Hunter WinAlign HD Aligment System is het een fluitje van een cent. Hoe het werkt, zien we bij Bandenspecialist Kicken in Sittard.

Stap voor stap: DCT diagnose en revisie

Stap voor stap: DCT diagnose en revisie

Trillen bij het optrekken, geen achteruitversnelling en klappen bij het terugschakelen zijn veelvoorkomende Dual Clutch Transmission (DCT)-problemen. Tijdig onderhoud van de bak is cruciaal, dat wil zeggen elke 60.000 km olie verversen. Toch geeft dat geen garantie op een probleemloze werking. "De koppelingsplaten slijten. Nieuwe olie repareert geen versleten onderdelen", zegt automaten specialist Autrans. Waardoor ontstaan de problemen en hoe stel je diagnose?

Deze turbo is gesneuveld door gebrekkige smering. 
Welke oliegerelateerde problemen ben jij tegengekomen?

Welke motorolie -problemen kom je tegen? Deel je ervaringen!

Het gebruik van de juiste motorolie is cruciaal. Elk automerk heeft eigen oliespecificaties. AMT is benieuwd naar oliegerelateerde problemen die jij tegen bent gekomen in de werkplaats. De meest waardevolle reacties ontvangen een motoroliereiniger en -conditioner van MotorVac.

De Snap-on Modis Edge helpt de autotechnicus. Het is een scanner, scope en multimeter in één.

Welke diagnosetools gebruik je? Deel je ervaring en scoor Snap-on...

Of je nou het service-interval reset, de remmen moet terugstellen, een diagnose wil stellen of een systeem wil inleren, een diagnose-apparaat is onmisbaar. Er zijn vele tools verkrijgbaar. Kies je voor een universeel apparaat met een brede dekking, of voor een merkspecifiek systeem met veel diepgang? En maak je gebruik van extra functies zoals Pass-Thru of een ingebouwde scope? Deel je ervaringen met AMT en scoor een set van drie Snap-on back probes.

De Bosch TE-accu’s hebben een grote cyclusbestendigheid en daardoor ideaal voor stadsverkeer en lange afstandstrucks die veel comfortfuncties gebruiken.

Bosch EFB-technologie voor trucks

Veelvuldig starten en stoppen in combinatie met verschillende comfortfuncties zorgen voor een hoog energieverbruik. De TE-batterijen van Bosch zijn bestand tegen veelvuldig op- en ontladen en daardoor ook geschikt voor lange afstandstrucks, die zijn immers van veel comfortfuncties voorzien.

Revive Turbo Cleaner omsluit opeengehoopte afzettingen en breekt de oppervlaktelaag weg.

Vervuilde turbo? Revive maakt demontage overbodig

Turboproblemen kunnen door vervuiling veroorzaakt worden. "Vooral Scania's V8 is gevoelig voor vervuilde turbo's", zegt Erik Streurman van DiagnosES. Hij biedt een oplossing aan die de vervuiling snel en eenvoudig aanpakt.

Een liftsysteem bespaart veel tijd bij de APK.

De voordelen van een remmentestbank met liftsysteem

"Snelheid en efficiëntie zijn voor elke werkplaats een prioriteit", zegt Fons van der Linden van Maha Nederland. "Een liftsysteem voor je remmentestbank verdien je snel terug en zorgt voor een grote tijdbesparing." Hoe doet het systeem dat? Equipmentleveranciers Autec-VLT en Maha Nederland leggen het uit.

RoadMatic-schokdempers zijn een voordeliger alternatief voor oudere auto's.

RoadMatic-schokdempers voor prijsbewuste consument

Tenneco breidt haar schokdemperassortiment uit met de RoadMatic-schokdempers. De nieuwe lijn is geschikt voor voertuigen van 12 jaar en ouder. Hoewel de schokdempers 25 % goedkoper zijn, voldoen ze aan alle Monroe-specificaties.

Lever je een waardevolle bijdrage aan het Thema APK in AMT 5? Dan ontvang je de Snap-on terugslagloze hamer met zachte en harde kop.

APK op de schop, deel je ervaringen en scoor een Snap-on...

Begin deze maand veranderde het toezicht op de APK. En volgend jaar volgen nog meer veranderingen in de APK-regelgeving. Vanaf mei 2018 moet de keurmeester visueel controleren of het roetfilter aanwezig is. Wat vind je van de wijzigingen? Zijn de regels te handhaven? En hoe zou jij het doen?

Het koudemiddel R1234yf zit flink in de lift. Sinds dit jaar mogen er geen nieuwe auto’s meer afgeleverd worden met R134a. Sommige automodellen hebben al sinds 2015 het nieuwe koudemiddel. Die aircosystemen moeten dit jaar onderhouden worden. Ben jij er al op voorbereid?

Aircoservice: Wel of geen R1234yf machine?

Ok, je wil aan de slag met aircoservice, én ook de moderne auto's kunnen servicen. Welke aircoservice-apparatuur je nodig hebt, hangt dan ook af van je wensen. Kies je voor een R1234yf machine? Of toch nog voor R134a? We vroegen diverse leveranciers van aircomachines wat zij adviseren aan het autobedrijf. En wat kost het eigenlijk?