Columnist en technisch schade-expert Marcel Zuidgeest deelt regelmatig een opvallende ervaring uit zijn beroepspraktijk. Dit keer niet. Hij schrijft over de CO2-uitstoot van een elektrische auto, zijn op HVO rijdende diesel en het regenereren van het roetfilter.
Je hebt fouten en rotte appels. Fouten maken we allemaal. Belangrijk is dat je ze herstelt. Een bedrijf dat dat niet doet is een rotte appel.
Als schade-expert zoek ik regelmatig naar de oorzaak van motor- of transmissieschade. Analyse van de smeerolie kan daar bij helpen. Het is wel zaak om een representatief oliemonster te nemen en dat de resultaten uit het onderzoekslab een volledige 'vingerafdruk' geven. Niet gemakkelijk, zo blijkt.
Elektrische auto's en brand. Altijd een lekker onderwerp. Google maar eens op 'Broekhuis Oost brand BMW i3'. Iedere brandende Tesla is groot nieuws en bewoners van appartementen boven parkeergarages maken zich zorgen over het brandgevaar van de ladende EV's onder hun voeten. Zo zou je bijna vergeten dat 'gewone' auto's ook heel gemeen kunnen branden.
Kort na het inrijden van de Gotthardtunnel wordt de chauffeur van een Euro 6-truck (het merk laat ik even in het midden) gewaarschuwd door tegemoetkomend verkeer. Er moet iets aan de hand zijn met zijn truck. Wat, is hem niet duidelijk. Totdat hij in de rechterspiegels vuur achter het voorwiel ziet.
Er is wereldwijd maar een handjevol olieproducenten die de basisoliën leveren die geschikt zijn voor toepassing als smeerolie. Gecombineerd met enkele leveranciers van additieven zijn zij de houders van de recepten voor de huidige motoroliën. Dat betekent dat de combinatie van basisolie x en additievenpakket y een goedkeuring heeft verkregen. Dat zijn vaak hele reeksen van goedkeuringen, zowel API, ACEA alsook merkgebonden goedkeuringen.
Batterijstress. Een nieuw woord dat recent zelfs opdook in consumentenprogramma Kassa. Het gaat dan niet om de batterij van de smartphone, maar om de actieradius van een elektrische auto. Onlangs werd ik betrokken bij een zaak waarin de batterijstress zo hoog opliep dat de rechter eraan te pas moest komen.
Een vierdeurs sportsedan van Duitse makelij met V8 is na diefstal teruggevonden. Met schade. In opdracht van de verzekeraar wordt die hersteld bij een schadeherstelbedrijf dat deel uitmaakt van een dealergroep. Tijdens het herstel valt op dat de motor niet fraai draait. Niet prettig voor zowel het autobedrijf als de eigenaar van de auto. Wat nu?
De auto is in 2014 geïmporteerd en sinds kort in bezit van een bedrijf met een cascoverzekering op de auto. Ik word benoemd als expert van de cascoverzekeraar en bestudeer het dossier. De auto staat bij een merkspecialist. Die heeft 'm binnengekregen via een autobedrijf dat een startprobleem aan de auto niet kon oplossen. De
Motorolie was een veelbesproken onderwerp in AMT de laatste maanden. Eerst in augustus als Thema-onderwerp en daarna nog eens in een uitgebreid verklarend artikel in AMT 9. Op het gevaar af dat het gaat vervelen, kom ik er toch nog graag even op terug. En dan vooral op de voorkeur van enkele AMT-lezers voor 5W-40 waar 5W-30 wordt voorgeschreven.