Ruim tien jaar geleden kwam Scania met een turbocompound motor. Daarmee was Scania misschien de eerste in de truckindustrie, maar is turbocompound in de luchtvaart niet al veel ouder? De Britse firma Napier kwam al in 1950 met een turbocompound diesel genaamd Nomad. Wat te denken van een 12-traps inlaatcompressor en een 3-traps uitlaatgasturbine! De motor is goed voor 3135 pk startvermogen (inbegrepen zijn dan 113 pk’s afkomstig van de uitlaatgasstuwdruk) bij 2050 toeren per minuut. Het specifieke verbruik komt op 150 gram/pk uur. Het slagvolume van deze 12 cilinder boxermotor is 41,1 liter en het gewicht 1625 kilogram. Geen slechte waardes naar huidige maatstaven en dat 50 jaar geleden. Deze motor is niet erg succesvol geweest omdat in die periode de gasturbine zijn intrede deed en het concept achterhaalde. Feit blijft dat het idee er was en de geschiedenis zich herhaalt. Ook in de techniek!De Wright R-3350 (55 liter inhoud) 18 cilinder benzinemotor kreeg na de tweede wereldoorlog ook een turbocompound uitvoering. Het startvermogen ging daardoor van 2800 naar 3400 pk. Deze motor was wel een succes door montage van steeds vier stuks in iedere Lockheed Super-Constellation en in de Douglas DC-7.Deze informatie is te vinden in ‘a History of Aircraft Engines’ van Herschel Smith.