Verwarring over VNT-turbo (2009-11)

Onlangs had ik een discussie met een collega over variabele turbo’s. Staan de schoepen bij laag motortoerental en lage belasting open om zoveel mogelijk uitlaatgas tegen het turbinewiel te laten stromen? Of staan ze juist dicht om de uitlaatgasstroom te richten op het uiteinde van de turbinebladen, zodat de turbo snel op gang komt? De kennistest op www.AMT.nl/kennistest en het artikel in AMT 7/8 over de turbo met variabele geometrie brengen mij alleen maar verder in verwarring over de werking van de leidschoepen in zo’n turbo. Hoe zit het nu echt?

Dit artikel lezen en je kennis van autotechniek op peil houden?

Neem een abonnement en:
  • Krijg onbeperkt toegang tot amt.nl
  • Ontvang 3x per week de nieuwsbrief
  • Lees 11x per jaar het digitale magazine
    1. Probeer 1 maand gratis
    2. of lees 2 artikelen per maand