Motor reinigen vóór verversen, wanneer, waarom en hoe?
De motor reinigen voor elke verversing, is dat aan te raden? En hoe doe je dat dan? We stelden de vraag aan additievenleveranciers.
Door de milieueisen, downsizing, biobrandstoffen en lange onderhoudsintervallen hebben moderne automotoren meer last van storingen door inwendige vervuiling. Repareren is niet altijd nodig, soms is reinigen genoeg. Repareren zonder reinigen is vaak ook zinloos. Reinigen is het specialisme van de Dupag Group, groot in additieven.
De motor reinigen voor elke verversing, is dat aan te raden? En hoe doe je dat dan? We stelden de vraag aan additievenleveranciers.
Voor voertuigen met verbrandingsmotor is olie van levensbelang. Voorzien van het juiste 'zwarte goud' bromt de motor tevreden. Maar komt ie olie tekort of is ie voorzien van de verkeerde olie, dan kan dat resulteren in grote problemen. Welke kom jij tegen in de werkplaats en hoe zit jij in de olie? Deel je ervaring!
Eind 2013 lanceert Volvo een nieuwe motorenfamilie, de Volvo Engine Architecture (VEA), beter bekend als Drive-E. De VEA-dieselmotor voldoet aan Euro 6, mede door een geavanceerde EGR-koeling. Helaas is die laatste gevoelig voor vervuiling. Deze stap-voor-stap brengt in beeld hoe je het EGR-traject van een VEA-diesel schoonmaakt.
Eurol Speciality Lubricants introduceert een nieuwe lijn additieven met SYNGIS-technologie. Deze lijn heet Additive-S en bestaat zowel uit olie- als uit brandstofadditieven. Eurol vermeldt brandstofbesparingen tot 7 procent en een vermogenswinst van 2 procent in specifieke motortesten.