Techniek van toen: 60 jaar Renault 16
"De lijn van de nieuwe Renault 16 is vlot, elegant en beslist aantrekkelijk." schrijft AMT zestig jaar geleden na een eerste kennismaking met de Renault 16.
30 jaar geleden stelde AMT vragen over de toekomst van de werkplaats aan de aftersalesspecialisten van Toyota-importeur Louwman & Parqui (drs. F. Smit), Volkswagen/Audi-importeur Pon (R. Winter) en Citroën (P.F. Robbers). Kan de moderne auto nog universeel onderhouden worden? Nee, zeiden de importeurs in koor.
"De lijn van de nieuwe Renault 16 is vlot, elegant en beslist aantrekkelijk." schrijft AMT zestig jaar geleden na een eerste kennismaking met de Renault 16.
In 1994 zet Audi een revolutionaire stap: de nieuwe A8 krijgt een lichtgewicht aluminium spaceframe, waaraan aluminium plaatdelen worden bevestigd. De ATC-lezing met als thema 'gewichtsbesparing door gebruik van lichtmetalen' is net begonnen, en nu al een succes. De volle zaal luistert geboeid. Nieuw is het gebruik van aluminium niet. De Fransen gebruikten het (Citroën, Panhard, Amilcar, Bugatti) en begin jaren negentig introduceerde Honda de NSX met aluminium monocoque. De stap van Audi is bewonderenswaardig. Het merk gebruikt zes verschillende alu-legeringen.
In deze aflevering van Techniek van Toen: de doe-het-zelf-garage. Een concept dat nooit echt doorbrak. Een gemiste kans?
Hoe meer inlaatkleppen, hoe meer lucht de motor kan aanzuigen. Maar er bestaan geen voordelen zonder nadelen. Toen in 1994 de vierkleppers ingeburgerd waren, betwijfelde Paul Klaver in AMT of de vijfklepper ooit zou doorzetten. Dat had te maken met de wet van behoud van ellende.