Gen6 e-aandrijving in BMW's Neue Klasse technisch bekeken
In deze aflevering van Oog voor techniek: de Gen6-aandrijving voor de Neue Klasse (en alle komende elektrische BMWs). Hoe steekt die in elkaar?
Renault Trucks is bezig met een offensief. Het merk richt zich enerzijds op elektrisch transport met een range e-trucks en een speciale e-bakfiets voor de stad, maar heeft daarnaast de efficiency van de conventionele trucks verbeterd, met turbocompoundtechniek voor de DE11 en DE13-motoren.
In deze aflevering van Oog voor techniek: de Gen6-aandrijving voor de Neue Klasse (en alle komende elektrische BMWs). Hoe steekt die in elkaar?
Oudere elektrische auto's zijn vaak gebouwd op een platform ooit ontworpen voor een verbrandingsmotor. Moderne EV's niet meer. Het nieuwe Mercedes Modular Architecture-platform keert het nu om: ontworpen voor EV, met wat passen en meten ook geschikt voor ICE. Halverwege 2025 is de nieuwe CLA de eerste auto op dit MMA-platform. AMT verdiept zich nu al in de bijzondere aandrijftechniek van de nieuwe 'instap'-Mercedes.
Linksom of rechtsom zullen er in alle klassen elektrische trucks moeten komen. Met motoren in de achteras, gevoed door batterij of brandstofcel. Toeleverancier Mahle laat zien dat ze er klaar voor zijn, met een elektrisch gemotoriseerde achteras die bijna continu vol vermogen van 520 kW kan bieden.
Grootse plannen voor Kia. De eerste 100% EV-fabriek van Kia is gevestigd in Gwangmyeong en Kia is van plan om daar jaarlijks 150.000 exemplaren van de EV3 en EV4 produceren.