BorgWarner toont nieuwe 800V power module
BorgWarner introduceert een nieuwe dubbelzijdig gekoelde 800V SiC-power module en een multilevel inverter voor efficiëntere elektrische voertuigen.
Elektrisch rijden. Wat is er nodig om daar een succes van te maken? Gemakkelijke vraag: als de elektrische auto kan wat de auto met verbrandingsmotor kan én hij is goedkoper, dan wordt ie een doorslaand succes. Ho ho, zo simpel ligt dat niet! Anders zou de 'Verkenning Realisatie Eindbeeld EV Laadpunten en Energienetwerk' van het Ministerie van Economische zaken geen 111 pagina's tellen. Op zoek naar het echte antwoord duiken we in de ambtelijke notitie. Genieten!
BorgWarner introduceert een nieuwe dubbelzijdig gekoelde 800V SiC-power module en een multilevel inverter voor efficiëntere elektrische voertuigen.
Om een elektrische truck een bruikbare actieradius te geven heb je een grote batterij nodig. En om die vlot te kunnen snelladen komen er laadpunten die 1 megawatt vermogen leveren. Nu kondigt BYD aan ook op personenauto's een megawatt te gaan loslaten. De auto's die dat aankunnen rijden al in China. Batterijfabrikant CATL volgt op de voet.
We spraken er op de redactie pas nog over: jammer dat je aan vier vette elektromotoren in een megawatt supersportwagen niks opwindends ziet. Vandaar dat in die zeer exclusieve klasse de benzinemotor nog niet verdwijnt. Zoals in de een ietsje hybride Zenvo Aurora.
In deze aflevering van Oog voor techniek: de Gen6-aandrijving voor de Neue Klasse (en alle komende elektrische BMWs). Hoe steekt die in elkaar?