Column Mirjam van der Rijt: 'Ondernemen in onzekerheid'
Hoe ga je als automotive-ondernemer om met de snelle ontwikkelingen in de branche en alle onzekerheid die daarbij komt?
De website van WD-40 is in een volledig nieuw jasje gestoken. Voortaan zijn alle merken op dezelfde website te vinden en de term integratie voert dan ook de boventoon. De moderne website is technisch zo gebouwd dat het surfen vanaf een smartphone of tablet voortaan vlekkeloos werkt. Daarnaast zijn er duidelijke links met verschillende social media platforms zoals Twitter en Facebook.
Hoe ga je als automotive-ondernemer om met de snelle ontwikkelingen in de branche en alle onzekerheid die daarbij komt?
In Brummen staat een imposant autobedrijf: Gallery Aaldering. In een vier verdiepingen tellende showroom staan klassieke en antieke auto's en motorfietsen, stuk voor stuk in showroomstaat. ATC Arnhem-Nijmegen organiseerde er een excursie.
Het bedrijf achter AutoTrack, Gaspedaal en Autowereld stelde een reeks vragen aan 1200 mensen met een rijbewijs. Hun antwoorden kunnen helpen bij de occasionverkoop. Wel zo handig als de hausse in gebruikt straks voorbij is. Vijf tips!
Dirk Koppen leek met een opleiding aan de Hogere Hotelschool niet voorbestemd om in de voetsporen van zijn vader te treden die actief was in de schoenenbranche. Na het afronden van zijn studie in 1988 koos de jonge Koppen er toch voor om 'in de schoenen' te gaan. Niet vermoedend dat dit vele jaren later in Meppel zou leiden tot Saab Partners en Saab Youngtimer Lease.
Na het einde van zijn dienstverband plaatst een coördinator uit rancune negatieve berichten op sociale media. De berichten gaan over zijn ex-werkgever. Mocht de werknemer dit doen?
Medewerkers van je organisatie kunnen zich op social media uiten op een manier die haaks staat op je bedrijfsvisie. Hoe ga je daar als HR-professional mee om?
Welke mogelijkheden heeft een werkgever wanneer een werknemer of een derde in zijn privédomein uitlatingen doet op sociale media die (in)direct verband houden met de werkgever? De voorbeelden van een bellende buschauffeur en als prostituée bijklussende bankmedewerker laten zien dat (sociale) media een cruciale rol kunnen spelen bij conflicten tussen werkgever en werknemer.
Wist je dat ongeveer 75% van potentieel nieuwe werknemers niet actief op zoek is naar een baan? Social mediakanalen bieden de mogelijkheid om je vacature bij de ideale kandidaat onder de aandacht te brengen, ook als deze niet actief op zoek is naar een nieuwe baan.
Ook in uw organisatie heeft u te maken met het gebruik van sociale media. De impact van sociale media op organiseren, samenwerken en communiceren – en daarmee het HR-beleid – is groot. Voor de meeste HR-activiteiten zijn sociale media niet meer weg te denken. Maar hoe kunt u dat het best doen?
Vroeg of laat krijg je er als organisatie mee te maken: Een medewerker doet een onhandige uitlating via social media en brengt daarmee de organisatie in verlegenheid. Met een beetje pech is de respons vanuit de werkgever ook onhandig en wordt er olie op het vuur gegooid: Er is 'gedoe' rond social media en integriteit. Hoe ga je hier mee om en zorg je er als organisatie voor dat incidenten niet leiden tot onnodige verkramptheid rond social media?
E-mail behoort tot het oude werken. Dat is de stellige overtuiging van IT-bedrijf Atos. "We wilden dat mensen zich bewust werden dat het anders kan."
Social media is een katalysator voor veranderingen waarbij de hele organisatie op zijn kop wordt gezet. Recruitment, communicatie met en tussen medewerkers en klanten, onboardingprocessen... social media is niet meer weg te denken uit HR. Daarom vijf vragen aan Diana Russo, schrijver van het boek HR & Social Media.