Gen6 e-aandrijving in BMW's Neue Klasse technisch bekeken
In deze aflevering van Oog voor techniek: de Gen6-aandrijving voor de Neue Klasse (en alle komende elektrische BMWs). Hoe steekt die in elkaar?
TV kijken, je tablet opladen of een kopje koffie zetten, het kan straks met energie uit het batterijpakket van een BMW i3. De autofabrikant gaat de gebruikte batterijen leveren als batterijopslag en geeft hiermee de batterij een tweede leven. Betekent dit een lagere energierekening?
In deze aflevering van Oog voor techniek: de Gen6-aandrijving voor de Neue Klasse (en alle komende elektrische BMWs). Hoe steekt die in elkaar?
BMW werkt aan een batterijrecyclingmethode die energie bespaart en kosten verlaagt. Door een 'droge' recyclingtechniek te ontwikkelen, hoopt BMW de kringloop van batterijproductie efficiënter te maken.
BMW en SK tes werken samen om afgedankte hoogvoltagebatterijen om te zetten in waardevolle grondstoffen voor nieuwe batterijproductie. Daarvoor is in Rotterdam Europoort een speciale fabriek gebouwd. AMT nam er een kijkje.
Het is elk jaar een wondere wereld die op de Consumer Electronics Show wordt vertoond. Waaronder voertuigtechniek, soms complete auto primeurs. De nieuwe mode heet 'software defined vehicles', waarin programmatuur belangrijker is dan het voertuig. Hoe liet CES de software èn het voertuig zien?