Pop-up motorkap en automatisch uitwijken: zo werkt VW aan...
Volkswagen werkt aan nieuwe, slimme technologie om voetgangers en fietsers beter te beschermen. Onder meer met een pop-up motorkap. Hoe werkt dat?
Geleidelijk aan gaat ook de auto online. Informatiesystemen om gegevens van en naar de auto te verzenden zullen zich verder verbreiden. Een daarvan is OnStar, in de VS al jaren in gebruik bij General Motors-merken. Een mooie functie zien we hier in de video: diefstalbestrijding. Omdat de auto altijd online is op het mobiele telefoonnet als het contact aan staat kan de OnStar-centrale de auto beïnvloeden. Wordt een auto opgegeven als gestolen, dan stuurt de centrale een seintje naar het motormanagement. Daarbij wordt niet blindweg de startblokkering geactiveerd, zodat de motor afslaat. Wel worden de motorprestaties sterk beknot, zodat normale verkeersdeelname of wegvluchten voor de politie niet meer mogelijk is. Veilig aan de kant van de weg stoppen kan wel, daar de motor loopt en zaken als verlichting, stuur- en rembekrachtiging blijven werken.
Volkswagen werkt aan nieuwe, slimme technologie om voetgangers en fietsers beter te beschermen. Onder meer met een pop-up motorkap. Hoe werkt dat?
Volvo Trucks introduceert nieuwe veiligheidssystemen met geavanceerde sensoren en automatische remtechnologie, gericht op de bescherming van voetgangers en fietsers.
In een tijd waarin auto's steeds vaker permanent verbonden zijn met het internet, zien we een opvallende verschuiving: hackers richten zich niet langer op kleine, experimentele pogingen, maar zijn overgegaan op grootschalige aanvallen. Tijdens een ATC-livestream vertelde dekundige van de Bovag Jan Willem van der Linden er meer over.
Volvo komt met een nieuwe connected veiligheidsfunctie: Accident Ahead Alert. Deze waarschuwt bestuurders voor ongelukken die verderop zijn gebeurd.