Remsysteem van de toekomst volgens Continental
Continental toont op Auto Shanghai 2025 nieuwe rijhulpsystemen, slimme verlichting, raamprojecties en een elektrisch remsysteem zonder remvloeistof.
Het Siemens VDO EWB elektronische remsysteem kan tot wel 1000 keer per seconde via de elektrische stappenmotor de positie van de remwig aanpassen, die in plaats van een hydraulische cilinder het remblok aandrukt. Voor hydraulische remmen heeft zo'n snelle regeling geen zin, die kan dat niet bijhouden. Naast de snelle reactie is natuurlijk het voordeel dat er geen hydraulisch systeem nodig is, dat scheelt in gewicht en onderhoud. Zeker ook doordat de elektronische regeling (ABS, ESP, ABD, BAS) direct op de signalen naar de remklauwen kan plaatsvinden, in plaats van via een hydraulisch regelblok. In 2010 wil Siemens VDO de wigrem marktklaar hebben, men wil de elektromotor (onafgeveerd gewicht!) nog kleiner hebben.
Continental toont op Auto Shanghai 2025 nieuwe rijhulpsystemen, slimme verlichting, raamprojecties en een elektrisch remsysteem zonder remvloeistof.
Door zijn goede warmteafvoer en betrouwbare remprestaties heeft de schijfrem de trommelrem bijna verdrongen. Toch lijkt het erop dat de trommelrem dankzij de fijnstofwetten en elektrificatie aan een tegenoffensief bezig is. Anton de Coster van Continental vertelt erover bij een lezing van ATC-afdeling Limburg.
Van alle kanten wordt al geschermd met auto's die autonoom kunnen rijden. Er zit dan onder meer elektronica in die stuur en remmen kunnen bedienen, zonder chauffeur. Bosch komt nu met een brake-by-wire waar ook een chauffeur geheel door middel van elektronica remt.
Continental ontwikkelt speciaal race-remsysteem voor de Bugatti Bolide, een hypercar van 1.600 pk. In dit systeem wordt voor het eerst ESC met koolstofvezel schijven gecombineerd.