Column Mirjam van der Rijt: 'Ondernemen in onzekerheid'
Hoe ga je als automotive-ondernemer om met de snelle ontwikkelingen in de branche en alle onzekerheid die daarbij komt?
Universele autobedrijven moeten wel zwaar teleurgesteld zijn. Goedkoper dan de merkdealer werken kan niet meer als het om Ferrari's gaat. Zelfs als je puur voor het plezier daaraan onderhoud zou willen doen, tegen de dealer kun je niet meer op. Die doet het voortaan gratis, met het Ferrari Genuine Maintenance-programma. Een voorzet voor andere luxemerken?
Hoe ga je als automotive-ondernemer om met de snelle ontwikkelingen in de branche en alle onzekerheid die daarbij komt?
De nettowinst van de gemiddelde autodealer in het tweede kwartaal van 2024 kwam uit op 1,15 procent van de omzet. Dit betekende een winstdaling van 34,1 procent ten opzichte van vorig jaar.
Uit de Bovag Branche Barometer blijkt dat het gemiddelde rendement per autodealervestiging in het eerste kwartaal van 2024 is gedaald naar 1,45 procent. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 2,04 procent, wat neerkomt op een winstdaling van 27,5 procent.
BOVAG verwacht dat dealers ook op middellange termijn belangrijk blijven in het agentuurmodel. Misschien wel, maar voorlopig vallen er elke dag dealers af en er komt nooit meer eentje bij. Als de laatste dealer straks het licht uitdoet, zal blijken dat die dealer ook al jaren universeel was. En daar is 'ie gelukkig van geworden.