40 jaar apk: vertrouwen is goed, controle is beter
Is veertig jaar apk-historie een zegen voor autobezitters, de verkeersveiligheid en de branche? Is het een schoolvoorbeeld van Hollandse regelzucht? Of misschien wel allebei?
In 2011 kunnen onafhankelijke autobedrijven zelf software updates uitvoeren voor de moderne Euro 5-auto's. Dit recht is in de Europese Euro 5-wetgeving verankerd. Veel autofabrikanten voldoen inmiddels grotendeels aan de verplichting van deze wet, door hun technische informatie via een eigen fabriekswebsite ook aan de vrije garages te leveren.
Is veertig jaar apk-historie een zegen voor autobezitters, de verkeersveiligheid en de branche? Is het een schoolvoorbeeld van Hollandse regelzucht? Of misschien wel allebei?
Hoe ziet het werk van een apk-steekproefcontroleur eruit? Hoe wordt hij ontvangen? Waarin wijkt zijn werk af van dat van de apk-keurmeester? Welke eisen worden er aan hem (of haar) gesteld? We 'steken' een middag mee met RDW-steekproefcontroleur Dave Habets.
Hoewel elektrische auto's geen rijdende brandbommen zijn, zoals anti-elektrolieden beweren, zijn ze wel problematisch als brand in de auto uitbreekt. Want batterijen blussen is lastig en langdurig. Renault biedt een oplossing: de Fireman Access.
Moderne aircosystemen worden steeds slimmer. Voor autobedrijven is het cruciaal om de nieuwste ontwikkelingen te blijven volgen. Maar is investeren in aircoservice nog wel rendabel? Experts uit de branche delen hun mening en rekenen het voor.