Gen6 e-aandrijving in BMW's Neue Klasse technisch bekeken
In deze aflevering van Oog voor techniek: de Gen6-aandrijving voor de Neue Klasse (en alle komende elektrische BMWs). Hoe steekt die in elkaar?
Een navigatiesysteem is vaak standaard in nieuwe auto's. De populariteit stijgt niet alleen onder auto-eigenaren, maar ook onder het dievengilde. Vervelend, want een voertuigeigenaar is dan niet alleen zijn navigatiesysteem kwijt, maar heeft ook een schade van enkele duizenden euro's. NaviRem voorkomt diefstal. Hoe? Dat legt het bedrijf graag uit.
In deze aflevering van Oog voor techniek: de Gen6-aandrijving voor de Neue Klasse (en alle komende elektrische BMWs). Hoe steekt die in elkaar?
BMW werkt aan een batterijrecyclingmethode die energie bespaart en kosten verlaagt. Door een 'droge' recyclingtechniek te ontwikkelen, hoopt BMW de kringloop van batterijproductie efficiënter te maken.
BMW en SK tes werken samen om afgedankte hoogvoltagebatterijen om te zetten in waardevolle grondstoffen voor nieuwe batterijproductie. Daarvoor is in Rotterdam Europoort een speciale fabriek gebouwd. AMT nam er een kijkje.
Het is elk jaar een wondere wereld die op de Consumer Electronics Show wordt vertoond. Waaronder voertuigtechniek, soms complete auto primeurs. De nieuwe mode heet 'software defined vehicles', waarin programmatuur belangrijker is dan het voertuig. Hoe liet CES de software èn het voertuig zien?