Michelin en Brembo verkorten remweg met slimme systemen
Michelin en Brembo bundelen krachten. Slimme software en AI verbeteren remprestaties en verkorten remwegen tot vier meter. Hoe?
Wie onderdelen aan een auto vervangt mag wettelijk niet zomaar alles monteren. Remblokken, airbags, veiligheidsgordels en banden bijvoorbeeld, moeten aan wettelijke eisen voldoen. Remschijven niet, "en daarom wordt er soms levensgevaarlijke rotzooi gemonteerd", zegt Brembo en legt meteen de bewijzen op tafel.
Michelin en Brembo bundelen krachten. Slimme software en AI verbeteren remprestaties en verkorten remwegen tot vier meter. Hoe?
De omgeving van Hillegom geniet faam vanwege de kleurrijke bollenvelden die ontelbare toeristen trekken. Dat hier al ruim veertig jaar een fabriek staat die hoogwaardige schroefveren voor personenwagens vervaardigt, weten alleen insiders. We zijn op bezoek bij APEX Suspension Systems, een producent die aan vooraanstaande merken levert, maar zelf liever 'onder de radar blijft'.
Elektrische auto's hebben een extra intelligent remsysteem nodig, omdat ze al flink op de motor kunnen afremmen. Nee, móeten remmen, om zoveel mogelijk stroom terug te winnen uit bewegingsenergie. Het regeneratief remmen moet je balanceren met wielremmen als er meer remkracht nodig is. Dan is de stap naar volledig brake-by-wire klein. Brembo zet die stap met zijn Sensify-systeem.
Hoe prepareer je een raceauto optimaal voor een bocht? Stijvere veren? Stuggere dempers? Het zwaartepunt verlagen? Dat zijn lang niet altijd de goede oplossingen. Welke dan wel? Trainer en race-engineer Ton Serné leert hobbycoureurs en professionele raceteams dat uit te vinden. AMT trainde een dagje mee én bracht het geleerde in de praktijk.