Opgelost op AMT Garageforum: Opel B16DTH met motorpiep
Bij een koude start maakt de B16DTH-motor in een Opel Zafira uit 2013 een merkwaardig tsjilpend geluid dat op bedrijfstemperatuur verdwijnt. Wat is er aan de hand? En wat is de oplossing?
Het gebeurt niet elke dag dat je helemaal alleen de beschikking krijgt over een hal vol designen studiemodellen.
Bij een koude start maakt de B16DTH-motor in een Opel Zafira uit 2013 een merkwaardig tsjilpend geluid dat op bedrijfstemperatuur verdwijnt. Wat is er aan de hand? En wat is de oplossing?
Het visioen van autonome auto's voor maximaal efficiënt en veilig verkeer verbleekt de laatste tijd. Maar dood is het nog niet. Opel en Ford zetten in op autonoom rijden met nieuwe ontwikkelingen.
Op de IAA in Frankfurt veel nieuws op het gebied van elektrisch rijden. Opvallend is dat geen van de nieuwe EV's echte lichtgewichten zijn. Politiek of technische noodzaak? We laten BMW en Opel aan het woord.
De ideale motor levert power als je daar om vraagt en efficiency als je dat niet doet. In een artikel over variabele klepbediening in AMT 1 zagen we dat BMW in twee motorfietsmotoren een hoog en een laag nokprofiel axiaal verschuift om dat voor elkaar te krijgen. Tijdens de 2018-editie van het Wiener Motoren Symposium presenteerden GM en Opel een systeem dat hetzelfde doet, maar dan op in- én uitlaatnokkenas én in combinatie met variabele nokkenastiming én niet met twee, maar met drie verschillende nokprofielen. Zeker dat laatste maakt het complex. Hoe werkt dat Tripower-systeem?