nieuws

Kliklijn over medewerking importeur / fabrikant

Werkplaats & Onderhoud 4125

Kliklijn over medewerking importeur / fabrikant
Je wilt weten wat de meetwaarden voor een bepaald systeem moeten zijn. Maar de fabrikant houdt het liever binnen de eigen organisatie. Via ECSA kun je een klacht deponeren. (foto Bosch)

Sinds de invoering van Euro 5 is bij Europese wet geregeld dat alle autobedrijven toegang moeten hebben tot merkspecifieke informatie die van belang is voor onderhoud en reparatie. Vrije concurrentie, geen ‘closed shop’ voor merkgebonden bedrijven. Fabrikanten en importeurs werken niet alle van harte mee. De ECSA merkspecialisten hebben nu een centraal punt om zo’n probleem snel aan te kaarten.

Hoe kan ik de nieuwste updates voor de elektronica installeren? Zijn er speciale aanwijzingen om een bepaald onderdeel te kunnen vervangen? Per automerk kunnen allerlei verborgen valkuilen op de loer liggen, die meer dan algemene autotechnische kennis vergen.

De fabrikant of importeur moet de nodige informatie verstrekken, op een toegankelijke manier en tegen redelijke kosten. Dat zegt de Europese regelgeving. Maar te vaak vind je heel wat horden op de weg naar noodzakelijke informatie. Hier wil ECSA meehelpen openheid af te dwingen.

‘Kliklijn’ voor alle merken

Bij goede onderdelen is doorgaans een aanwijzing voor montage met alle tips & tricks beschikbaar, maar programmatuur voor elektronica moet je bij de autofabrikant halen. Als die meewerkt. (foto Continental)

Bij goede onderdelen is doorgaans een aanwijzing voor montage met alle tips & tricks beschikbaar, maar programmatuur voor elektronica moet je bij de autofabrikant halen. Als die meewerkt. (foto Continental)

Kort en goed heeft ECSA een webpagina geopend waarop elk onafhankelijk autobedrijf problemen kan rapporteren over het verkrijgen van merkspecifieke informatie. De melding kan eventueel anoniem worden ingediend. Als het probleem maar duidelijk wordt omschreven.

Met deze meldingen gaat ECSA naar Bovag, die de juiste contacten heeft om deze problemen kenbaar te maken bij de Brusselse regelgevers. Zodat daar een dossier ontstaat om fabrikanten of particuliere importeurs aan te spreken, en desnoods dwangmaatregelen op te leggen.

Daar ben je als autobedrijf niet meteen mee geholpen. Maar het is wel belangrijk om tenminste een melding te maken. Alleen zo kun je met zijn allen de Europese regelgevers munitie aanreiken om er echt wat aan te doen.

Merkspecialisten treden samen op 

Voor wie het niet weet, onder de weidse naam European Car Specialist Association gaat een aantal verenigingen van merkspecialisten schuil. Nederlandse verenigingen, om precies te zijn PCA, Vetos, VSR en MBSG. Specialisten in Peugeot/Citroën, Toyota, Renault/Dacia en Mercedes-Benz.

Voor een onafhankelijk merkspecialist is het natuurlijk helemaal essentieel dat die aan alle technische informatie en faciliteiten van zijn merk kan komen. Maar nogmaals, elk ander onafhankelijk autobedrijf kan ook bij ECSA een melding neerleggen als een fabrikant/importeur technische informatie achterhoudt, of de toegang sterk bemoeilijkt.

Het klachtenformulier vind je hier. Direct bij Bovag je probleem neerleggen kan natuurlijk ook, maar dit webformulier gebruiken is wel zo snel en makkelijk. Met hetzelfde effect.

Reageer op dit artikel