artikel

Aircoservice: allemaal een eigen werkwijze

Werkplaats & Onderhoud Premium 492

Aircoservice: allemaal een eigen werkwijze

Meer dan zeventig AMT-lezers beantwoordden verschillende vragen over aircoservice. En wat in de reacties opvalt, zijn de totaal verschillende en uiteenlopende antwoorden, vooral op de eerste vraag: wanneer adviseer je de klant aircoservice uit te laten voeren?

Martijn van Nijnatten (Autobedrijf Jac. Ossenblok) geeft er de voorkeur aan om eens in de vijf jaar te servicen, maar hij schrijft wel dat er nogal wat onduidelijkheid is over wat die aircoservice dan precies moet inhouden. “Zeker als je dealer van twee merken bent.”

De voorschriften verschillen per merk. Coen van Ojen gaat uit van eens per vier à vijf jaar en Hans Colijn (Auto Luykx), Harco en Bas (Witmer & Odijk), Dieleman Guy (Renault Dieleman Waasmunster) en Jelle (De Waal Autogroep) gaan allemaal uit van eens in de vier jaar. “Of,” zo schrijft Jelle, “bij stromingsgeluiden, want dat duidt meestal op te weinig koudemiddel.” Ook Teun Schouten (Autobedrijf Corstjens) vindt eens per vier jaar of om de 50.000 km voldoende. “Ik wil de klanten niet extra op kosten jagen.”

Aircoservice, per vijf jaar of per twee jaar?

Airco - aircoservice bij Autobedrijf Roy van Dijk

Roy van Dijk maakt wel reclame voor aircoservice, maar voert het pas uit als blijkt dat het systeem niet meer werkt. “De meeste klanten vinden het te kostbaar om aircoservice preventief uit te laten voeren.”

“Ik controleer bij elke onderhoudsbeurt de uitstroomtemperatuur. Als die niet meer onder de 8 à 10 graden Celsius komt, dan adviseren wij ook een servicebeurt voor de airco”, schrijft Sander van Wonderen (Martin Schilder). Ate de Vries (Histoparts) houdt het ook op twee jaar (“om vocht uit het systeem te houden”) net als Johan van Straaten (BCS Klaver Niekerk), Arjan Wilms (Auto Kort) en Barry van den Haak (Porsche Centrum Amsterdam). Barry: “Uit de praktijk blijkt gewoon dat er dan al wat uit het systeem is geraakt. De meeste merken schrijven twee jaar voor.”

Maar we schreven het al: de antwoorden lopen nogal uiteen. Veel AMT-lezers, waaronder D. Michels (Autoservice Michels), Jurgen (Autobedrijf Van den Broek), Dennis van der Pol (Autopark Zuid) en S. van Wallinga (Garage Meinema), houden voor een aircoservice in principe eens per drie jaar aan.

“ik controleer de airco bij iedere onderhoudsbeurt.”

Armand ten Broeke controleert bij iedere onderhoudsbeurt de werking van de airco en adviseert na een paar jaar om de airco opnieuw te laten vacumeren en af te vullen. “Dat is niet kilometergebonden.” Ook Robert Houkes van Autobedrijf Wagtho wacht tot een auto drie à vier jaar oud is en adviseert daarna service om de twee jaar.

De termijn van twee jaar houden meer AMT-lezers aan: Hermann Peter Wichmann (Auto Hoogkerk), D. Rennenberg (Reprofair Autogas), Leen Bouwman (Autobedrijf C. Roelse), Bart Huijskes (Auto Versteeg) en Tim van Cakenbergh (Autorama).

Alles over aircoservice

Alles over aircoservice

Combineer aircoservice met onderhoud

Veel AMT-lezers vinden dat we de airco het best kunnen servicen als de klant toch voor auto-onderhoud in het bedrijf is. Dat is precies wat Edward de Geit (Roetert) zijn klanten adviseert. “En dan om het andere jaar de airco laten vullen. Dat is ook belangrijk tegen het drooglopen als een auto een tijd heeft stilgestaan en de olie in de aircopomp naar beneden is gezakt.” Ook Melvin Spaan (Autobedrijf Flik) adviseert om aircoservice altijd met de onderhoudsbeurt te combineren.

“Als de klant dat te snel vindt, adviseren we aircoservice om de twee jaar. Ik leg de klant wel altijd uit dat de oude pompen een spoel hebben en daarom bij problemen of te weinig smering niet meteen hoge kosten veroorzaken. Maar bij moderne, variabele pompen lijdt dit meteen tot hoge kosten; als de pomp vastloopt, moet je alles spoelen en vervangen in verband met gruis”, aldus Melvin. Ook Richard Heykoop (Autocenter Mollevanger) probeert het zo te sturen dat de controle samenvalt met de jaarlijkse grote beurt. “Auto’s die onlangs ingrijpende reparaties hebben ondergaan, komen uiteraard eerder langs voor controle.”

Alleen als het stuk is

Je vraagt je af of al die verschillende interpretaties niet wat nauwkeuriger kunnen. Nou, dat kan best. René Heurter (Automobielbedrijf B. van Riel) heeft het op een rij gezet: “Gemiddeld verliest de airco per jaar tien procent van zijn vulling. Dat houdt in dat deze ongeveer om de vier jaar zal moeten worden gecontroleerd en bijgevuld.

Kom je in actie bij een klacht of service je preventief?

Wij adviseren daarom om de vier jaar aircoservice, maar we testen het aircosysteem bij elke servicebeurt.”
Thomas Geerling (Auto Poppe Terneuzen) heeft ook een berekening gemaakt. “Een aircosysteem verdampt per jaar zo’n acht procent. Bij een vulling van 600 gram koudemiddel is dat dus 48 gram per jaar. Ik adviseer elke vier jaar een airco-onderhoudsbeurt uit te laten voeren.”

Die verschillen van enerzijds jaarlijkse service en anderzijds eens in de vier of vijf jaar, zijn verklaarbaar, omdat het niet alleen om verschillende automerken (en merkvoorschriften) gaat, maar ook om verschillende voertuigleeftijden en ervaringen van de AMT-lezers.

Airco - aircoservice bij Autobedrijf Bert de Vries

Pas als Pieter van Autobedrijf Bert de Vries gecontroleerd heeft dat de werking van de airco achteruit gaat, voert hij een service uit. “Uit kostenoogpunt voor de klant.”

Er zijn AMT-lezers die pas bij te hoge aircotemperatuur of nare luchtjes in actie komen (zoals Dennis van Essen, Autobedrijf Koops en Jimmies Car Service). En Roy van Dijk (Bosch Car Service Eegdeman) voert pas aircoservice uit als de airco niet meer werkt. “Want als het systeem wel werkt vinden de meeste klanten het te kostbaar om aircoservice uit te laten voeren.”

Aircoklanten in de winter?

Marco van der Vlugt (Autoservice Someren) adviseert een interval van twee jaar. “Maar in de winter laten klanten nauwelijks aircoservice doen, in de zomer meestal wel.”
Tim Van Cakenbergh noteert elke service in het onderhoudsboekje of plakt een sticker onder de motorkap. Bij vaste klanten volgt hij dat trouw op, maar Tim merkt dat er in de winterperiode beduidend minder vraag naar aircoservice is. “Bij elke auto die dan voor onderhoud wordt voorgereden controleren we of een service nodig is en wordt de klant op de hoogte gebracht.

Bij de eerste warme dagen komen de aanvragen vlot binnen. Er zijn ook heel wat garages die langs komen voor een vulling van R1234YF.” Het is jammer, zo schrijft Edward de Geit, dat mensen vaak aircoservice laten uitvoeren als het niet meer werkt. “Dan levert het dus inderdaad werk op. In de winter willen mensen hun airco nooit laten repareren, totdat we vertellen dat airco in de winter ook van belang is.”

a

Meer over aircoservice

Wat doen je collega’s dan allemaal bij een aircoservice?

Een heel belangrijke vraag als het gaat over aircoservice: “Waar investeren we in?” En verdienen we dat terug? Bijvoorbeeld door extra vervolgwerk.

Meer weten over aircodiagnose? Lees dan het artikel “Warm lopen voor aircodiagnose”

Hoe zit het met de koudemiddelprijzen en moet ik nu wel of niet investeren in een R1234yf aircoservice apparaat? Je leest het in ons digitaal magazine “Aircoservice voor het autobedrijf”.

Reageer op dit artikel