artikel

Nadelen tellen zwaarder dan voordelen, remvloeistof op siliconenbasis (1999-12)

Techniek Premium

Zo’n 5 jaar geleden verschenen er meerdere artikelen over een nieuwe remvloeistof op siliconenbasis. Het voordeel lag vooral in het feit dat deze remvloeistof niet hygroscopisch was. Hierdoor trad niet zoals bij de tot dan gebruikte remvloeistoffen door de wateropname een (soms gevaarlijke) verlaging van het kookpunt op. Sindsdien heb ik echter nauwelijks nog iets gelezen over ervaringen met deze remvloeistof. Bovendien lijkt het mij dat door het feit dat er geen (of nauwelijks) water wordt opgenomen er ook aanzienlijk minder roestvorming in het remsysteem zal optreden en daardoor ook minder slijtage door de roestdeeltjes aan de afdichtingen zal ontstaan.
Ik ben momenteel een 23 jaar oude auto aan het restaureren en ik ben geschrokken van de hoeveelheid roest die zich overal in het remsysteem bevond ondanks het recent verversen van de remvloeistof. Ik ga er van uit dat de vorige eigenaren waarschijnlijk niet regelmatig de remvloeistof ververst hebben. Maar toch, ook in de bij de laatste verversing vervangen wielremcilinder was ruimschoots roest aanwezig.
Ik heb daarom de volgende vragen:
– Zijn er, omdat het zo stil is rond deze remvloeistof, toch op den duur nadelen naar boven gekomen?
– Kan bijvoorbeeld in mijn geval bij de restauratie van oudere auto’s probleemloos op deze (siliconen) remvloeistof overgeschakeld worden?
– Mogen de onderdelen net als bij DOT4 remvloeistof ook met zogenoemd remvet gemonteerd worden?
– Bij navraag in de vakhandel en garages wordt zowel over siliconenremvloeistof volgens DOT4,5 en DOT5 gesproken. Is er verschil of gebruiken de fabrikanten verschillende aanduidingen.

U heeft terecht opgemerkt dat het stil geworden is op het gebied van de siliconenremvloeistof. Dat heeft een reden en wel dat er lucht wordt opgenomen door de vloeistof. Vooral als er grote hoogteverschillen (dus luchtdrukverschillen) in het spel zijn, wordt de vloeistof sponzig. Het tweede probleem is dat de vloeistof meer samendrukbaar is dan de gebruikelijke remvloeistof. Bovendien kan er vrij water in het systeem ontstaan en dat is absoluut uit den boze omdat water bevriest en kookt. Het is daarom maar goed dat ‘gewone’ remvloeistof hygroscopisch is, dan ontstaat er in geen geval vrij water.

Als er een topkwaliteit (verse!) remvloeistof wordt gebruikt, die om het jaar of de twee jaar wordt ververst, mag er geen roestvorming van betekenis optreden.

Er zijn dus zwaarwegende nadelen vastgesteld. Het wordt bovendien niet aangeraden om op siliconenvloeistof over te schakelen. Alle onderdelen van het remsysteem zijn voor het gebruik van conventionele remvloeistoffen ontworpen.

Remvet heeft nagenoeg dezelfde samenstelling als de conventionele remvloeistof en zal dus niet worden opgenomen in de siliconenvloeistof.

Siliconenremvloeistof hoort thuis in de DOT5 klasse. De standaard remvloeistoffen worden ingedeeld in de DOT3, DOT4 of DOT5.1 klasse. Deze vloeistoffen zijn geelachtig van kleur, de siliconenvloeistof is paars. Gebruik remvloeistof van de voorgeschreven DOT aanduiding uit een nieuwe, gesloten verpakking.

Wellicht is het nuttig er op te wijzen dat de siliconenvloeistof niet reageert met gewone remvloeistof, ze mengen echter niet en blijven dus apart bestaan in hoekjes en gaatjes.

Reageer op dit artikel