ACEA A1/B1 olie in oudere motor (1999-12)

Met veel aandacht heb ik het artikel ‘Zorgeloos smeren’ in AMT 7/8 1999 gelezen. Graag wil ik enkele opmerkingen maken. U schrijft dat A1/B1 oliën, toegepast in hoogbelaste motoren, kunnen leiden tot ernstige slijtage en lagerschades. Verder schrijft u dat voor deze toepassingen beslist een A3/B3 moet worden gebruikt, omdat de viscositeit bij 150°C hoog genoeg is om problemen te voorkomen.Motoroliën volgens de ACEA specificaties A1/B1 zijn brandstofbesparende motoroliën. Deze brandstofbesparing wordt verkregen door basisoliën te gebruiken met een lage viscositeit bij hoge temperaturen, waarvan de limieten, aangegeven door de ACEA voor de HTHS, liggen tussen minimaal 2,9 mPa.s en 3.5 mPa.s. Voor A3/B3 motoroliën begint deze limiet pas vanaf 3,5 mPa.s. Men kan dus nooit een motorolie ontwikkelen die zowel aan A1/B1 als A3/B3 voldoet. Het is echter wel mogelijk om een motorolie te ontwikkelen die brandstofbesparend is en voldoet aan de specificaties A1/B1, en verder alle motortesten doorlopen heeft die vereist zijn voor een A3/B3 motorolie. Zo kan men bewijzen dat deze brandstofbesparende olie hetzelfde beschermende prestatieniveau heeft als een A3/B3 olie.Verder schrijft u dat men ook met ACEA A3/B3 olie een flinke brandstofbesparing kan bereiken. Dit is mijns inziens onvolledig. Het gebruik van een motorolie volgens ACEA A3/B3 met viscositeitsklasse SAE 15W-40 zal zeker geen hogere brandstofbesparing tot gevolg hebben dan wanneer men een motorolie gebruikt volgens ACEA A2/B2 met dezelfde viscositeitsklasse. Men zal wel van een brandstofbesparing kunnen spreken indien men een lagere viscositeitsklasse gaat gebruiken.