nieuws

Wat betekent de overname van Sator voor het autobedrijf?

Ondernemen

Wat betekent de overname van Sator voor het autobedrijf?

Belangrijke ontwikkeling in de Europese Automotive aftermarket: De Amerikaanse LKQ Corporation neemt Sator over. Overnameprijs: ruim 205 miljoen euro. Da’s geen kleingeld. Dus willen we weten wat er ook al weer bij Sator hoort, wat LKQ precies voor bedrijf is en wat de consequenties zijn van zo’n overname.

Eerst, voor wie het even kwijt is: Sator. Dat kwam in 2005 tot stand uit de fusie van de Van Heck Groep en de Kroymans Parts Group. De werkmaatschappijen van Sator zijn bekende namen: Van Heck, Harrems Tools, Havam, Hartsant, Nipparts, Van Heck Interpieces en Quinton Hazell.

Indrukwekkende cijfers

Met ruim 800 medewerkers distribueert Sator haar assortiment vanuit 11 magazijnen in Nederland, België en Noord-Frankrijk. De totale oppervlakte van die magazijnen bedraagt 65.000 m2. En op die vierkante meters ligt voor 80 miljoen Euro aan voorraad. “Daarmee zijn we marktleider in de Benelux”, zegt Sator. En: “Wij blinken uit door onze informatiesystemen en B2B e-commerce”. Over 2012 leverde dat een niet kinderachtige 288,6 miljoen euro aan omzet op.

Identieke autodemontagebedrijven

Dan LKQ. Dat Amerikaanse bedrijf werd in 1998 opgericht om uit te groeien tot de belangrijkste leverancier van gerecyclede auto-onderdelen in de Verenigde Staten. Het bedrijf nam Keystone over en kreeg daarmee een enorm netwerk van autodemontagebedrijven in handen. Al die bedrijven zijn nu op exact dezelfde manier ingericht. Overal tref je dezelfde auto’s op dezelfde plek op het opslagterrein aan. En ook bijzonder: die bedrijven zijn voor iedereen toegankelijk, maar pas nadat eerst entree is betaald.

Meer overnames

Later voegde LKQ door een enorme reeks overnames ook gereviseerde en nieuwe auto-onderdelen aan zijn assortiment toe, evenals truckdelen en autolakken. In 2012 bereikte LKQ een omzet van 4,1 miljard dollar. De beurswaarde van het aan de Nasdaq genoteerde bedrijf is meer dan 6 miljard dollar.

Naar Europa

In 2011 kocht LKQ het Britse Euro Car Parts (voor 225 miljoen pond) en nu breidt het Amerikaanse bedrijf dus verder uit in Europa met de overname van Sator. “Het is ons vaste voornemen deze transactie te benutten als springplank voor verdere overnames in Europa”, zegt LKQ.

Topman blijft langer

Voor de top van Sator heeft de overname een bijzonder gevolg. Vorig jaar kwam de 65-jarige voormalig CEO Adriaan Roggeveen tijdelijk terug op die post na het aftreden van Martijn van der Eijk. Tegelijk met de overname maakt Sator bekend dat Roggeveen de positie van CEO nu weer voor vast gaat bekleden.

En het autobedrijf?

“Voor het autobedrijf heeft de overname ook gevolgen”, zegt Roggeveen. “Dat gaat merken dat zo’n grote partij in de aftermarket voor onderdelen, zijn partners nog betere service, technische ondersteuning, een nog uitgebreider assortiment en nog scherpere prijzen kan bieden”.

Reageer op dit artikel