Probleem

De turbodrukregeling van een auto is van slag. Bij meting blijkt dat de actuele turbodruk veel hoger is dan de gewenste druk: 2601 mbar. De drukregelklep lijkt anders te werken dan geprogrammeerd: bij 0-10% PWM komt de acuator terug, maar bij 30-40% PWM lijkt hij te kleven en komt er teveel vacuüm op de actuator. Vervangen van de drukregelklep door een tweedehands exemplaar levert niets op.De variabele geometrie wordt gecontroleerd en is in orde. Alle vacuümslangen worden gecontroleerd en doorgeblazen en zijn ok. Er wordt gereden zonder vacuümslang op de actuator van de turbo. De druk komt daarbij niet hoger dan 1300 mbar, wat bevestigt dat de variabele geometrie niet vastzit. Uitlezen met VAG-COM geeft foutcode P0234/16618: 'boost pressure regulatio: limit exceeded (overboost condition)'.

Oplossing

Je mag deze oplossing alleen lezen als je bent ingelogd en een abonnement hebt. Wil je zonder beperkingen lezen neem dan een abonnement via /abonneren.

Deze en andere oplossingen kun je alleen zien met een abonnement.

Probeer Reparatiewijzer nu 1 maand gratis.