Probleem

Het oliedruklampje brandt bij het afrijden van de snelweg. De auto zit in de noodloop en gaat niet harder dan 120 km/u. Het olieniveau is gecontroleerd, het oliefilter is vervangen. Als het winter is, t/m ca 5-10 gr dan geeft de auto 's morgens altijd aan "oliedruk te laag". Alleen bij stationair draaien en na even een beetje gas geven en het is over. Dit doet hij dan ook alleen bij koud weer en als de motor koud is. Ook na de nieuwe olie en het orgineel filter deed hij dit nog steeds. Nu na 10000 km heb ik bovenstaand probleem, maar er wordt niets op de boardcomputer aangegeven, alleen het oliedruklampje en stop gaat branden en de auto wil niet sneller dan 120 km/h.Inmiddels net oliedruk gemeten, volgens autotoolgegevens moet dit bij 1000 omw/min 1.3 bar en bij 3000 omw/min 3.3 bar zijn. Oliedruk is bij deze auto stationair 0.5 bar en bij 3000 omw/min 1.1 bar. Oliefilter (origineel ) nu vervangen maar geen resultaat stationair 0.5 bar en bij 3000 omw/min 1.2 bar.Gemeten waardes zijn bij warme motor gemeten.Toch maar het carter demonteren? Heb me laten vertellen dat een 1.6 HdI motor in grote lijnen gelijk is?, dit type heeft weleens het slangetje naar de turbo verstopt toch?Inmiddels katalysator van onderen tussen voorpijp en katalysator in geinspecteerd met endescoop ( camera ) deze is deels vervormd of verstopt zo te zien.Graag jullie reactie.M.v.g Garage Dijkstra Waskemeer

Oplossing

Je mag deze oplossing alleen lezen als je bent ingelogd en een abonnement hebt. Wil je zonder beperkingen lezen neem dan een abonnement via /abonneren.

Deze en andere oplossingen kun je alleen zien met een abonnement.

Probeer Reparatiewijzer nu 1 maand gratis.