Bijzondere koelproblemen Nissan Vanette Cargo

5 reacties

Merk
Nissan
Model
Vanette
Type
Onderwerp
Motorcode
1.6DC
Eerste inschrijving
januari 1997
Brandstof
Benzine

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 09-07-2009 21:27

[132654]Ik heb hier een Nissan Vanette Cargo 1.6 benzine binnengekregen, waarvan 2 maanden geleden bij een andere garage de koppakking is vernieuwd i.v.m. oververhitting. Omdat hij na die reparatie nog steeds te warm werd, is de klant bij ons terechtgekomen. Hij had zelf de Nissan dealer al gebeld en die hebben hem verteld dat de cilinderkoppen nogal eens willen scheuren bij deze types. Hij vroeg ons daarom om een nieuwe cilinderkop te monteren. Omdat de kosten hiervan erg hoog op zouden lopen hebben we besloten eerst eens zelf te constateren wat het probleem kan zijn.

Bij de proefrit werd de motor al snel veel te warm (op de meter), kachel kwam goed op temperatuur, maar de onderste radiateurslang en de onderste helft van de radiateur bleven steenkoud. Hoewel de radiateur er vrij jong uitziet, dachten wij in eerste instantie aan een verstopte radiateur. Hierop hebben wij de radiateur gespoeld, zonder thermostaat, met Bars Leak spoelmiddel en doorgespoeld met water onder druk. Ook alle slangen hebben wij doorgespoten, de thermostaat vervangen en de waterpomp gedemonteerd en gecontroleerd. Hierna ontlucht en proefgereden en alles functioneerde perfect! Temperatuurmeter halfverwege, kachel warm en ventilator sloeg aan. Een dagje laten staan en vervolgens wederom proefgereden en nu weer foute boel! Temperatuurmeter in het rood, motor koken, onderste radiateurslang lauw.

Aldus konden wij geen andere conclusie trekken dan de Nissan dealer; cilinderkop gescheurd. Vanwege de kosten zijn wij op zoek gegaan naar een tweedehands motor. Deze hebben wij gevonden en gemonteerd en met precies dezelfde klachten tot gevolg! Wederom alle handelingen verricht, loshalen van de onderste slang en vanaf boven water in de radiateur en het loopt er even hard weer uit (radiateur lijkt dus OK). Weer een nieuwe thermostaat (die bij 76,5 gr opent i.p.v. bij 82 gr) gemonteerd en waterpomp van de nieuwe motor gecontroleerd, allemaal prima... De ventilator slaat overigens niet aan bij die hoge temperatuur, terwijl de voeler (volgens mij ECU gestuurd) niet in de radiateur zit maar bovenop het inlaatspruitstuk. Motor is 99% zeker goed ontlucht, wij vullen ongeveer 8,5 l koelvloeistof. Het is wel een heel eind vanaf de radiateur naar de motor (ongeveer 2 meter), zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Wij zitten echt met onze handen in het haar, collega's snappen er ook niets van. Kunnen jullie helpen?