Geplaatst: 06-12-2008 23:54
[117058]Hoihoi.
Ik heb een vraagje over de verwarming van een polo,heb er veel topic's over gevonden maar heb mijn probleem nog niet kunnen oplossen.
Ik heb deze auto in onderhoud en een tijd geleden heeft de auto met pech gestaan,de waterpomp was kapot (bekende geval)
Nu heb ik de waterpomp vervangen maar de verwarming doet het sinds die tijd niet meer goed.Vandaag heb ik alles onder de loep genomen en ben begonnen met de thermostaat te vervangen,de auto komt overigens wel goed op temperatuur,naald van de meter blijft keurig in het midden staan en de thermostaat gaat netjes open.de kachelslangen worden allebei loeiheet.Toen heb ik binnen in de auto de luchtbuis losgemaakt om de klep te controleren en deze gaat volledig open zodat de buitenlucht door de kachel heen stroomt.De koppakkingtest was ook goed en hij rookt ook niet wit uit de uitlaat ofzo.
Toen heb ik aan de kachelradiateur gevoeld en deze wordt niet geheel warm,blijft over bijna de gehele lengte lauw en daar waar de koelvloeistof binnen komt/retour gaat is die loeiheet.Heb de kachelradiateur doorgespoeld en zo snel als het water erin gaat komt het ook naar buiten en heb bij lopende motor de retour losgetrokken en de koelvloeistof komt met een goeie straal eruit gestroomd.
Kan het toch zijn dat er een verstopping of lucht in zit ondanks dat de retour ook goed warm is en goed doorstroomt?
Toen de beste man stil stond met de auto heeft hij hem gevuld met water uit een naastgelegen riviertje....
Toen ik dat water aftapte met de waterpomp vervangen kwam er wel wat rotzooi uit.
Maar normaal zou ik zeggen dat bij een verstopte kachelradiateur de retourslang niet warm wordt,of toch?
Alvast bedankt,
Gr Patrick