Geplaatst: 16-07-2009 23:13
[133137]hallo,
ben bezig met een transit met een haperende airco.
als men de airco inschakeld gaat netjes de compressor lopen.
alleen als je dan de drukken gaat aflezen zie je dat de lage druk zo rond de 2 bar ligt maar dat de hoge druk stijgt tot wel 25 bar.en dan de beveiliging hem afschakelt.
dit word veroorzaakt omdat de koelvinnen niet inschakelen dus word er niet gekoeld.
dit systeem is uitgevoerd met 2 sensors:eentje in het filterdroger voor de lage druk en 1 in de leiding voor hoog.
de eerste heeft 2 aansluitingen waarbij bij inschakelen van de airco een spanning op de sensor word gezet (12v)de andere draad loopt naar de tweede sensor en deze heeft 4 aansluitingen.
vanuit hier meet ik ook de 12v spanning die naar het motormanagment teruggestuurd worden.
omdat ik twijfelde aan de sensors heb ik ze allebei al vernieuwd maar zonder resultaat.
ook heb ik al hele einden bedrading doorgemeten en dat lijkt me allemaal in orde alleen bij het grote stekkerblok lv bij de koplamp waren er een paar beschadigd dus deze gerepareerd.
ook kan ik wel via de bosch kts meetwaardenblok wel zien dat als ik de airco inschakel dat er een signaal naar de ventilators word gestuurd.
1 ding viel me wel op:als de hoge druk was opgelopen en ik haal de 2 aderige stekker van de sensor in het filterdroger af dat de compressor stopt maar dan mijn koelvinnen wel inschakelen totdat de hoge druk gedaald is tot ongeveer 8 bar! als ik de stekker tussentijds er weer opzet slaat de comressor weer aan en de vinnen weer uit.
zelf verdenk ik de aansturing vanuit de ecu(ventilatorrelais zijn wel goed trouwens) en een sluiting met de lagedruksensorbedrading oid maar weet het even ook niet meer anders.
misschien iemand anders dit meegemaakt? of nog een idee waar ik nog moet gaan zoeken?
ik wou nog bij de ecu kijken maar wegens tijdnood ben ik hier even mee gestopt.
alle goede ideeen zijn welkom!
gr marcel