Poft in inlaat

6 reacties

Merk
Volkswagen
Model
Transporter
Type
Onderwerp
Motorcode
5 cilinder tdi
Eerste inschrijving
januari 2005
Brandstof
Diesel

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 21-02-2009 12:19

[122988]Hallo collega's,

Een klant komt binnen met zijn bus met de klacht dat de motor een raar geluid maakt.

Ik heb even geluisterd naar de motor en hoor duidelijk dat de uitlaatgassen door de inlaat heen poft. Naar aanleiding van die conclusie heb ik de EGR klep gereinigd en gecontroeerd op een goede werking. EGR klep teruggeplaatst maar nog steeds hetzelfde geluid. Toen zei de klant dat hij de motor heeft bijgevuld met verschillende kwaliteiten motorolie van de kwaliteit 15W40. Dus heb ik toen de motor warm laten lopen en een motorreiniger aan de olie toegevoegd en de olie na 15 minuten laten lopen afgetapt. Nieuwe 5W30 motorolie toegevoegd en de motor warm gereden. Tijdens het warm rijden was er het geluid nog en zo ineens was het geluid verdwenen. Klant blij weer weggestuurd met de bus. Deze heeft de hele dag zonder geluiden gereden. De andere dag start de klant de auto weer en nog niks aan de hand. Na ongeveer een 40 km begon het geluid weer te komen. Naar een paar keer goed gas geven was het geluid weer weg. Later op de dag weer gereden en weer hetzelde geluid. We hebben de EGR afgedopt en nogmaals de motor gereinigd en opnieuw afgevuld. Klant weggebracht met zijn eigen bus en onder het rijden was het geluid ineens weer weg. Man afgezet bij zijn werkplaats. Toen ik weer terug naar onze werkplaats reed begon de motor weer sporadisch hetzelfde geluid te maken. Zo is het er weer en zo is het weer weg. Ik kom er niet uit wat het kan wezen. Wie kan me helpen. Ik verdenk de hydraulische klepstoters.

mvg Martin Kloeze