Geplaatst: 28-12-2008 17:40
[118590]Vaag probleem... koude motor start zeer slecht. gloeiinstallatie 100% in orde. motor loopt dan op 3 poten. na enige minuten loopt de motor OK. dan is de trekkracht prima. verbruik is 1:10. olie verbruik is laag. kmst 235000
tests: compressie meting 3 cyl OK en 3 cyl zijn circa 2 bar. (koude motor) verstuivers zijn OK.
bij luchttoevoer met perslucht IN (via de verstuiver openening) de cylinder (in arbeidsstand) vliegt de lucht er door (met name-) de inlaatklep eruit.
Kennelijk lekken de kleppen niet wanneer de motor warm is... paardentrailer met 2 paarden op de autobaan 90 km/uur en nog trekkracht zat... en afgelopen zomer met caravan over de zwitserse alpen gegaan (2285 mtr hoog) alles zonder problemen.
bijkomend feit is dat deze storing al 15000 km aanwezig is en de kleppen er (nog?) niet zijn uitgebrand dus bij warme motor sluiten ze denk ik toch heel behoorlijk.
hydroklepstoters lijken in orde, bij handmatig indrukken lijkt het of ze allemaal dezelfde indrukkracht vergen.
motor verbruikt geen koelvloeistof
wie weet raad?