Geplaatst: 14-01-2009 16:25
Heeft deze auto een roetfilter en wordt er lang en snel genoeg mee gereden om een regeneratie van het filter te voltooien? Zijn de EGR-kanalen niet verstopt? Als de ECU nl. de EGR-klep aanstuurt en en is niet genoeg uitlaatgasstroom naar het inlaatspruitstuk "ziet" de luchtmassameter niet de correcte luchthoeveelheid passeren.
Een foutcode zet ons dikwijls op het verkeerde been: in dit geval "ziet" de ECU dat volgens zijn algoritme bij dit bepaald toerental, gasklepstand etc. er "iets" fout is. Een verstopte katalysator was bij de concurent een reden om de turbodruksensor te beschuldigen ( als er niets uit kan, kan er niet genoeg binnen).