Rauw geluid eerste 7 sec na starten

3 reacties

Merk
Volkswagen
Model
Type
Onderwerp
Motorcode
1800, 66kW
Eerste inschrijving
januari 1995
Brandstof

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 21-04-2009 22:15

[127167]Hoi,

Ik heb een lange historie achter de rug met mijn auto; en na nieuwe bobine, kabels en herkabelen van de G3 installatie heb ik na half jaar vlekkeloos rijen nu weer iets nieuws;

Na starten (benzine uiteraard) bij koude motor klinkt de motor heel erg rauw. D.w.z. het lijkt bijna alsof er een gat in de inlaat/uitlaat zit maar is na 1 keer ff naar 2000 toeren gassen weg. Dit is zowel op benzine als op gas. Na 7 seconde is het weg en heb ik ook normaal vermogen. Dit geluid komt duidelijk bij de motor weg, in de buurt van het gasklephuis/inlaat/uitlaat/filter/kleppendeksel

Tijdens dit rauwe/open klep achtige geluid heeft de motor ook bijna geen vermogen; uitparkeren gaat bijna niet; motor stotter, zoals een scooter/buitenboord (2 takt dus) zich met koude motor volgas gedraagt.

Na normale opwarming draait de motor als een zonnetje; geen foutmeldingen (heb OBD uitlezer) en ook de G3 comptuer geeft geen gekke dingen aan.

Dit geluid is het beste te omschrijven alsof het motor blok open licht; hol schraal geluid wat ergens achter het blok vandaan lijkt te komen.

Dit geluid verdwijnt meteen na 7 a 8 seconde ff wat gas gegeven te hebben en loopt daarna mooi stationair op 840 rpm. Soms slaat hij ook af zonder even gas te geven net na starten.

Iemand een idee waar ik dit moet zoeken; vooral het bijkomende geluid kan ik niet plaatsen. Dubbele ontstekking/brandstof aanvoer (Gas en benzine) lijkt me sterk doordat ook met de G3 installatie afgekoppeld dit probleem heb. Kan er iets met de kleppen zijn? Blok heeft 198k gelopen, waarvan 98k op gas. Dist. riem is bij 130k vervangen.