Geplaatst: 18-01-2009 19:43
[120178]We zitten met een probleempje waar we niet meer uitkomen en graag had ik via deze weg wat informatie gevraagd.
Het is het volgende: na een paar minuten draaien begint de motor een witte rook te maken, dit begint nadat het nagloeien gestopt is(gloeibougie's zijn oke). Deze rook komt uit de uitlaat achter (niet uit de uitlaat van de kacheL van het interieur).
Het regelapparaat van de motor geeft geen enkele foutmeldingen.
De motor draait ook zeer stabiel en trekt normaal op zonder te haperen.
Nu hebben we al een en ander gecontroleert en hebben het volgende ondervonden. Als we de EGR klep afleggen dan stopt het wit roken ommiddellijk,daarna hebben we de klep gedemonteert en uitgekuist en ook de inlaatcollector. Er zat wel roet in maar niet overdreven veel met als gevolg niets verandert.
Dan hebben we eens de stuurgegeven bekeken terwijl de motor in koude toestand door stuurde en we bemerkten de het probleem zich misschien voordoet doordat de EGR klep te veel wordt aangestuurd zodat er een slechte verbranding is.
Mijn vraag is nu: hoeveel mag deze EGR klep aangestuurd worden bij stationair toerental? Nu is dat ongeveer 65 % bij een 40 graden van de motor of is dat een normale percentage en door wat wordt de stand van de klep allemaal beinvloed(de magneetklep die vacuum bedient van de EGR klep hebben we al gecontroleerd en die is oke net als de vacuumleidingen)
alvast bedankt.