Geplaatst: 25-03-2009 11:04
foutcode: 17964 P1556 |
nl |
Laaddruk Controle Negatieve Deviatie |
du |
Magnetventil für Ladedruckbegrenzung (N75) Regelgrenze unterschritten |
en |
Boost (Charge) Pressure Control Valve (N75) Negative Deviation |
Extra info bij de foutcodes.
IntermittentDe geleverde (actuele) turbodruk is duidelijk lager dan de voorschreven waarde.
Dus er zijn problemen met de
N75 of met de
turbo-druk, of met de slangen en/of slangaansluitingen.
Hier staat een
voorbeeld.
Mogelijke verschijnselen: |
- Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM).
- Vaak noodloop.
|
Mogelijke oorzaken: |
- Het magneetventiel voor de laaddruk-begrenzing (N75) is kapot
- Slangaansluitingen / -afdichtingen lekken
- Het luchtfilter is verstopt (te lang geleden vervangen)
- Tussen de turbo en de motor lekt ie ergens
- Variabele schoepen van de turbo functioneren niet goed. De schoepen staan dan vast in een stand waarbij te weinig turbodruk wordt geleverd.
- De turbo is kapot
|
Mogelijke oplossingen: |
- Check alle slangen en slangaansluitingen
- Vervang het luchtfilter
- Check ook de buizen vanaf de intercooler naar de lucht inlaat en evt. vanaf de turbo naar de intercooler.
- Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af.
|
Extra info: |
- SvendeLaer: een 'negative deviation' wordt gegenereerd omdat de gevraagde turbodruk lager is dan de geleverde en de ECU [de computer] kan de N75-klep geen opdracht meer geven verder te openen omdat deze al helemaal open staat.
- Gbn: dit heb ik ook gehad, dat was na het losschieten van een turbo slang. Dit houdt in dat de ECU merkt dat er plotseling een druk verschil ontstaat in negatieve richting (dus een druk vermindering) in het inlaat-traject. Wat bij de 110 pk dwars geplaatste blokker nog wel eens wil gebeuren is dat de turbo slang boven de intercooler losschiet, waardoor de pijp erboven de multiriem in loopt. Hierdoor vreet de multiriem zich in de pijp, met een moglijk lek tot gevolg. Bij de 100 pk blokken in de golf IV zit dit volgens mij op dezelfde wijze. Als je voor de auto staat moet je achter je linker koplamp zijn, daar zit de intercooler. De buis zie je dan naar rechts lopen en wordt dan een hard plastic pijp tussen het motorblok en je brandstof filter naar de EGR. Aan de achterkant/links boven zie je dat de harde buis overgaat in een slang, rechtsaf je EGR in. Check eens of dat daar iets ingevreten is op de buis. (Meestal heb je dan ook lichte olie sporen erop zitten).
|
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 23 mei 2008. |
Bron: TDIclub.nl |
Met dank aan Gerrit Speek.