Hoge temperatuur bij bergbeklimmen

22 reacties

Merk
Peugeot
Model
406
Type
Onderwerp
Motorcode
2.0-16V
Eerste inschrijving
januari 1999
Brandstof
Benzine

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 22-03-2009 20:16

[125139]Model: 406 met 2 liter 16 klepper Automaat met airco.

Het volgende probleem doet zich voor: Bij het klimmen in de Alpen stijgt de koelvloeistoftemperatuur naar boven de 110 graden; bij rijden op een vlakke weg, of naar beneden gaat 't goed, dan blijft de temp netjes circa 90 graden.

De koelfan werkt wel, maar slaat maar af en toe aan - en NIET op het moment dat de temperatuur te hoog wordt! Dit is vreemd, want als de auto stil staat stationair te draaien blijft de temperatuur 90 graden.

De thermostaat en koelvloeistoftemp sensor zijn al vervangen, en natuurlijk is de koelvloeistof op peil.

Verder heb ik gemeten aan de sensor die de koelfan schakelt; deze is bij 90 graden 2700 ohm, bij 110+ 3000ohm

en de sensor die het dashboard aanstuurt geeft bij 90 graden 250 ohm, bij 110+ 170ohm

Het gekke is verder dat ik, als die hoge temperatuur aangegeven wordt, de koelvloeistofslangen kan vasthouden. Deze zijn op dat moment wel hard, maar niet keihard en bovendien kun je ze uberhaupt vasthouden (voor een tiental seconden) zonder je handen te branden.

Ook hoor ik geen geborrel of wat dan ook wat erop moet duiden dat de boel aan de kook is, bij meer dan 110 graden zou je dit toch verwachten?

Wie kan mij vertellen: - Of iemand dit probleem herkent

- Of de gemeten waardes van de sensors kloppen

- Of de koelfan uitsluitend via de sensor op 't thermostaathuis geschakeld is of dat-ie ook op de ingeschakelde airco

reageert

- Of het signaal van de sensor voor de temp meter direct naar 't instrumentenpaneel gaat of via de ecu loopt; ik heb

namelijk vrij het vermoeden dat 't een electrische storing is....