C8 nieuwe motor gestoken

7 reacties

Opgelost

Merk
Citroën
Model
C8
Type
C8
Onderwerp
Motor
Motorcode
2.2HDI
Eerste inschrijving
januari 2004
Brandstof
Diesel

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 05-01-2010 22:14

Enkele weken geleden hebben wij bij een C8 een nieuwe motor gestoken, alsook een nieuwe turbo en nieuwe injecteurs. Bij het rijden met deze wagen blijkt dat soms (niet altijd) bij een optrekken er een tijdelijk gat in de acceleratie zit. De wagen houdt ongeveer een seconde in en accelereert dan opnieuw. Dit gebeurt meestal bij het bergop rijden maar ook niet altijd. Op het moment dat dit zich voordoet reageert de wagen ook niet op het gaspedaal en blijft het toerental dus constant.

Ik heb tijdens het rijden met de lexia grafieken gemaakt van de gewenste turbodruk, de gemeten turbodruk en de aansturing van de elektroklep van de turbo.

Dan merk ik dat op het moment dat het probleem zich voordoet de turbodruk inderdaad te laag is, de elektroklep wordt dan verder opengestuurd door de berekenaar om bij te regelen maar de turbodruk blijft laag. Dit is echter maar max een seconde en dan herneemt de druk zich terug en is alles weer normaal.

Heb ondertussen nagekeken of er geen vacuumleidingen verwisseld zijn, heb een andere druksensor gemonteerd en de elektrokleppen van egr en turbo even verwisseld maar nog zonder resultaat. Morgen zoek ik verder maar heeft iemand misschien al enig idee wat er aan de hand kan zijn ?