Geplaatst: 14-01-2010 23:40
[145896]Beste mensen,
Ik heb hier een Volvo 245 van bj '80.
De auto loopt warm. De temperatuur loopt op tot net over drie kwart van het bereik. Ongeveer een 5mm van het rood af.
Hij komt ook niet hoger dan dat. Tijdens 30 minuten stationair draaien, of rondrijden met -5 graden: hij blijft het zelfde.
Kachel wordt gewoon warm. De auto is al jaren bij mij in onderhoud en is altijd gewoon goed geweest (temperatuurmeter precies in het midden).
Ben in de eeste instantie begonnen met de gedachte dat de thermostaat niet volledig opent. Dus, thermostaat vervangen, nog het zelfde. Verder gaan kijken: koelslangen voor en na de radiateur gecontroleerd: Bovenste is heet en onderste is koud tot lauw. Lijkt me dus een probleem met circulering.
Radiateur gedemonteerd en op doorstroming gecontroleerd door er een volle gieter (10L) water door heen te laten spoelen. Naar mijn mening prima in orde. Vervolgens de waterpomp losgeschoefd en gecontroleerd (heb ooit een keer een BMW gerepareerd waar de kunststofschoepen van de pomp verdwenen waren...) ook gewoon in orde.
Systeem GOED ontlucht. Wordt nog steeds te warm.
Alle waterslangen zijn gecontrolleerd, zijn in orde (niet inwendig naar binnen geklapt of iets dergelijks).
Temperatuursensor in de kop omgewisseld voor een andere, ook geen effect.
Vervolgens voor de zekerheid een andere gebruikte radiateur gemonteerd, nog steeds het zelfde.
Inmiddels ook de kop gedemonteerd en de kop en het blok visueel gecontroleerd op verstopping van de koelkanalen, maar dit lijkt ook niet het geval te zijn.
Heeft iemand een idee????
Alvast bedankt voor het meedenken!
Mvg, Pieter van de Berg