EPC lamp brand soms, valt soms stil. Probleem komt af en toe voor

3 reacties

Merk
Audi
Model
TT
Type
Onderwerp
Motorcode
1.8 T - AUQ - 132 kW - 2001
Eerste inschrijving
januari 2002
Brandstof
Benzine

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 23-04-2009 19:27

[127287]Het volgende probleem doet zich voor op een Audi TT 2002- 1.8 T - 132 kW - AUQ - 2WD :

De motor valt soms stil en wil soms alleen maar starten als er gas wordt gegeven. De wagen is ook al eens stil gevallen tijdens het rijden, daarna gewoon weer kunnen starten.

Ook ging het EPC lamje branden. Als je de motor start blijft die soms hangen op 1500 tr/min. Al deze fouten komen één keer voor om de 100 km rijden en zonder eigenlijk een verband te hebben. Ze komen ook niet noodzakelijk allemaal te samen voor. Auto rijdt zeer goed en trek goed door in alle versnellingen.

De volgende fouten heb ik uitgelezen: sensor motortoerental (onaanemelijk signaal) en fout in commonicatie.

Volgens mij is sensor van het motortoerental niet stuk, deze fout lomt er door het wegvallen van aansturing van 4000 tr/min naar 0 tr/min. Auto is stilgevallen op de snelweg, 4000 tr/min 5de versnelling. Vervolgens gestopt op de pechstrook en terug gestart en verder gereden.

De volgende zaken heb ik reeds gecontroleerd:

Gasklep: werking ok, mooi proper en reeds opnieuw aangeleerd. Deze werkt als ik de gas bedien.

Gaspedaal geeft een correct signaal bij het bedienen (100%).

Geen lekken op slangen (valse lucht) of pakkingen ( geen reactie op remmenreiniger).

Verder geen fouten aanwezig.

Voertuig met correcte onderhouds geschiedenis (onderhoud, riemen vervangen, .......).

Scoop beeld van de toerentalsensor is normaal.

Tijdens een vorige panne was er een probleem met "drukval", het verschil tussen de gevraagde en de door de ECU berekende druk ( ECU Map), ook is de vervarming van de 1ste Lambda sonde (wide band - 5 draden) stuk geweest (Sonde vervangen - probleem weg). Door de gasklep te reinigen en terug aan te leren was dit probleem van de baan.

Graag iemand z'n reactie en alvast bedankt.

Groeten,

Steven