Geplaatst: 11-05-2009 20:33
[128441]Hoi... Ik hoop dat iemand me vanop afstand een beetje raad kan geven. Enkele leraars van de technishe school bij ons langs de garage zijn een 14 hdi motor van een C3 in een statief aan het monteren voor een bepaald project ivm dieselmotoren te laten werken op zonnebloemolie...
Enfin ... ze hebben de motor gedemonteerd, op een statief gezet en aangesloten volgens zij dachten dat het hoort, met tableau, transponder, com 2000, injectieberekenaar en bsi.
Vandaag hebben ze alles voor mijn voeten gegooid want de motor wil niet starten en ze zitten met hun handen in hun haar. De motorberekenaar blijft vergrendeld, geen pompdruk, en op de tableau pinkt het battterijlampje
Ik heb de motor kunnen uitlezen met de lexia en die zit natuurlijk vol permanente storingen. Geen sigaal nokkenas, batterijspanning te laag en geen communicatie met allerhande berekenaars (die er natuurlijk niet meer zijn !!!)
Het signaal nokkenas moet ok zijn. Bedrading is correct en lexia zegt toerental ok en synchronisatie nokkenas en krukas ook ok... Motor draait rond maar niet aanslaan. Echter de abs berekenaar is niet aangesloten...
We hadden ze verwittigd dat zoiets niet zo evident is maar ja het zijn leraars... en ik zal ze wel proberen te helpen
Wat nu ?