Vitara 98 schrapende koppeling

3 reacties

Merk
Suzuki
Model
Vitara
Type
Onderwerp
Motorcode
1.6 - 8 kleppen
Eerste inschrijving
januari 1998
Brandstof
Benzine

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 03-02-2010 18:07

[147677]Vitara '98 metal top, spaans model, 1.6, 8 kleppen injectie, 165.000 km

Hallo, ik heb sinds (minstens) een maand het volgende probleem:

Wanneer ik de koppeling in trap, en tot stilstand kom, hoor ik een schrapend geluid van het koppelingshuis komen.

Ik heb de Vitara pas sinds augustus 2009, en volgens de vorige eigenaar zou er een nieuwe koppeling in zitten, en hij heeft er maar een jaar in gereden. Dus een maximaal 1 jaar oude koppeling zou je zeggen. Kan best, want hij koppelde vooral in het begin vrij stroef.

Het rare aan het schraap geluid is, dat wanneer ik de versnellingsbak in z'n vrij zet, en de koppeling los laat, dan is het schraapgeluid weg. Ook als ik daarna weer (met de koppeling in) alle versnellingen afga (in stilstand).

Maar niet altijd, soms komt na een paar seconden het schrapende geluid weer, als ik m bijvoorbeeld in zn 2 laat staan, met de koppeling in.

Ik moet er wel bij zeggen: kwalitatief is er (denk ik) niks mis met de koppeling: ik kan berg op optrekken in zn twee als het moet.

het maakt ook niet uit of ik in 2wd of 4wd rijd.

wat me wel opvalt, is dat ie soms wat 'gevoelig' schakelt, dwz dat ik de tanden bijna 'voel' wanneer ik schakel.

zou dit ook de koppelingskabel kunnen zijn? ik heb met de vraagbaak in de hand de 'vrije slag' van de koppelingsarm bekeken op de versnellingsbak, en die staat niet te los.

ik weet niet of de koppelingskabel ook zijn stugheid kan verliezen, en zich dus als het ware als een elastiek gaat gedragen,

waardoor het lijkt dat de binnenkabel lang genoeg is, maar dat ik de koppelingsplaat niet helemaal van het vliegwiel af krijg.

da's mijn enige eigen redenatie, maar ik hoor graag suggesties, voordat ik versnellingsbakken er af ga schroeven.

bvd Bart uit Limburg.