Easytronic kan parameters niet inleren

11 reacties

Merk
Opel
Model
Corsa
Type
Onderwerp
Motorcode
z12xe
Eerste inschrijving
januari 2001
Brandstof
Benzine

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 16-11-2009 20:31

[141552]Beste allemaal,

Ik heb hier een Opel Corsa C z12xe Easytronic. Auto is niet-lopend aangeschaft, motorstuurapparaat defect.

Diagnose gesteld, en inderdaad, stuurapparaat defect. Deze heb ik vervangen, software ingeladen en immo geprogrammeerd, allemaal prima, motor loopt.

Maar dan.. komt er een 'F'je in de display, dus storing Easytronic (MTA)

Uitlezen, probleem met koppelingspunt, code weet ik zo 123 niet meer. Toen wilde ik het koppelingsaangrijppunt inleren, wat niet helemaal goed ging.

Daarna ook geprobeerd de pararmeters van de koppelingsactuatoren opnieuw in te leren, daar ging 't al helemaal fout. Eerste 1 a 2 keer totaal geen verandering in de posities, daarna wel een vluchtige verandering (één keer gehad), en daarna weer gewoon vaste waardes, de onderste 'actuele positie selecti...' op 0, maar alle keren een TIME-OUT.

Ecu heeft z'n oude parameters dus vrolijk al gewist.. helaas

Nu kwam ik erachter, dat ze de koppeling handmatig ontkoppeld hadden (bovenop ecu, staat in 't boekje), waarschijnlijk om de auto weg te krijgen (staat nu overigens wel gewoon in z'n vrij..), vandaar de storing met het koppelingspunt, schroef teruggedraaid en dat probleem is nu verholpen en getest, werkend.

Alleen blijft nu dus, als enige, de storing P1735 aanwezig 'Parameters versnellingsbak niet ingeleerd' oid, en krijg het dus ook niet voor elkaar.

Zou je zeggen, schakelmotoren kapot, of de aansturing (ecu/kopp.actuator aan voorkant v/d bak), maar je zou zeggen dat deze auto rijdend stil is komen te staan (defect motorstuurapparaat)..

Is er nog iets te testen, of is het ecu en/of actuatoren kopen en proberen (auw)?

Bijkomstig probleem is dat ik geen beschikking heb over een eigen Tech 2, en ik mezelf niet een pain-in-the-ass wil voelen bij de dealer waar ik dit gedaan heb. (vroegere werkgever)

Aanschaffen van een Op-Com pakket was misschien een optie, altijd handig, maar volgens de Nederlandse distributeur wordt het inleren v/d Easytronic (nog (??)) niet ondersteund.

Klein detail, beide dimlichten waren ook kapot, kan toeval zijn, of een flinke overspanning geweest, waardoor motorecu en eventueel easytronic defect zijn geraakt? Lijkt me ver gezocht, maar meld 't wel even. Aan de andere kant, beide grootlichtlampen waren óók defect, ik denk dat de vorige eigenaar vrolijk lampjes omwisselde om kosten te 'besparen' (allen h7)? Zou wel triest zijn, maargoed.

Tevens 'n foto van het scherm v/d Tech 2, na 'n aantal seconden komt de melding time-out.

[url=http://img4.imageshack.us/i/foto0760.jpg/][img]http://img4.imageshack.us/img4/5084/foto0760.th.jpg[/img][/url]

Wie heeft hier een goede ingeving, tip, actuatoren, mta-ecu, oid?

Alvast bedankt!