geen overboost

18 reacties

Opgelost

Merk
Alfa Romeo
Model
GTV
Type
GTV
Onderwerp
Motor
Motorcode
V6 Turbo
Eerste inschrijving
januari 1998
Brandstof
Benzine

md11

Lid sinds: 13-10-2008

Bijdragen: 28

Geplaatst: 13-06-2009 1:22

Bij activate van de klep zal een deel van de ingaande druk terug gaan naar een drukloos gedeelte (luchtfilter?) en het overblijvende deel naar de waste gate actuator. Hierdoor stijgt de uiteindelijke druk beschikbaar voor de motor.

Vraag: wordt de klep überhaupt wel aangestuurd?

Kun je het beste meten met een voltmeter die duty cycle kan aangeven. 5% is niet aangestuurd, 95% is vol aangestuurd.

Wordt de klep niet aangestuurd, dan uitzoeken wanneer dit zou moeten, zal wel een bepaald voltage zijn op de gaskleppositie sensor.

Wordt de klep wel aangestuurd dan uitbouwen en druk op de inlaat zetten. Lucht mag (bijna) alleen op de uitgang van de waste gate komen. Dan elektrisch bekrachtigen met b.v. een hulpaccu en 2 draadjes en dan meten of er ook lucht ontsnapt via de derde aansluiting.

N.B.: Is de "pierburgklep" zo'n rond metalen koper kleurig doosje? Dan heb ik nog nooit zo'n klep kapot gehad, maar er is natuurlijk altijd een eerste keer.

Is het een ronde bruine plastic klep met de 3 lucht aansluitingen aan de zijkant dan komt het wel eens voor.