ijzervijlsel in motorolie

13 reacties

Merk
Toyota
Model
Corolla
Type
Onderwerp
Motorcode
D4-D 90PK
Eerste inschrijving
januari 2000
Brandstof
Diesel

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 20-06-2009 15:15

[131259]hallo,

zou iemand mij kunnen helpen met het volgende probleem;

in januari van dit jaar heb ik de distributie-riem van mijn toyota corolla D4-D vervangen.

Nu, 8000 km verder, kreeg ik een oliedruk probleem. Oliedruk-lampje brandde af en toe, met name bij koude motor. Heb op het werk voor ik naar hius ging de motor even warm gedraaid voor ik ging rijden zodat het lampje uitging. In een moment van onoplettendheid heb ik bij het opdraaien van de snelweg teveel gas gegeven terwijl het lampje brandde :-( Gevolg: Turbo in de soep gedraaid.

Die turbo moet dus zowieso vervangen worden, maar moet ook het oliedruk-probleem oplossen.

Eerst dmv flushen geprobeerd het probleem op te lossen, maar dat bood geen uitkomst.

Nu dan maar de carterpan verwijdert en daar trof ik allemaal ijzer deeltjes in aan. Deze zaten ook aan de zeef.

Echter zat er naar mijn idee ook veel kool aan de zeef, de deeltjes die daarin zaten verpulverden namelijk tussen mn vingers.

Beide onderdelen heb ik nu gereinigd. De deeltjes in de carterpan waren geen bramen, maar schilfers.

Voor de vraag waar die deeltjes vandaan komen heb ik 3 antwoorden:

-het oliefilter heeft zowieso 40.000 km erop gezeten (veel te lang uiteraard en nog een onbekend aantal km's bij de vorige eigenaar). Wel is de

olie eerder ververst, maar schijnbaar is olieverversen zonder het filter te vervangen vrijwel nutteloos en is de nieuwe olie binnen de kortse keren

vuil. Mogelijk is het dus dat die oude olie voor overmatige slijtage heeft gezorgd wat de schilfers zou kunnen veroorzaken, misch schade

oliepomp?

-januari distributie-riem vervangen. Ook hier weer laks geweest door de automatische riemspanner niet te vervangen, terwijl er in de oude geen

beweging meer mogelijk was. Gevolg, nieuwe riem staat waarschijnlijk te strak, waardoor dus missch de krukaslagers de schilfers veroorzaakt

hebben.

-ook kunnen de schilfers de oorzaak zijn van doorrijden met de kapotte turbo. Ik heb namelijk nog gereden met de auto na het flushen van

het smeersysteem.

Ben 5,5 jaar geleden monteur geweest. Heb daar genoeg gezien, maar een probleem als dit heb ik eigenlijk nooit onder ogen gehad in die tijd.

Zowieso moet ik dus nu ergens gaan beginnen met een soort van onderzoek waar de oorzaak van het probleem ligt.

Ik kan wel de zeef en carterpan terug monteren en olie erin gooien, nieuwe turbo erop en rijden, maar als het probleem in de krukaslagers zit, ben ik nog nix opgeschoten.

Wil dus graag weten waar een ander zou beginnen om de ooraak te vinden.

Krukas demonteren is weer een behoorlijke klus, die ik t liefst als laatste doe, turbo is makkelijker en moet er toch vanaf, maar daar zal ik weer weinig aan vinden denk ik....

Mvg W...