Warmlopen en zakken temperatuur koelvloeistof

2 reacties

Opgelost

Merk
Alfa Romeo
Model
145
Type
145
Onderwerp
Motor
Motorcode
1.6 boxer
Eerste inschrijving
januari 1995
Brandstof
Benzine

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 18-02-2010 21:19

Auto liep warm.

Eén koppakking was lek, beide koppakkingen vervangen en koppen laten vlakken.

Van koud warmlopen gaat niet extreem snel, gewoon normaal.

Temperatuurlijk blijft stijgen tot 't een na laatste streepje (zeg 100 a 110gr, in ieder geval meer dan normaal), koelfan slaat niet in. Tijdens rijden wilde ie ook afzakken tot onder de 80gr.

Thermostaat en koelschakelaar in radiateur vervangen (tevens ook de sensor voor dashbord, kost bijna niks..), met de gedachte dat het daar waarschijnlijk in zou zitten.

Nu wordt de auto nog steeds warm, koelfan wilt nog steeds niet inslaan. Op snelweg en stationair wilt de temperatuur ook (alsnog) oplopen tot het één na laatste streepje (100 a 110gr), maar zakt ook af. (of dat nou is omdat ik dan voorzichtiger ga rijden of niet is 'n tweede..)

Radiateur wordt richting de sensor/schakelaar lang niet zo warm als waar de koelvloeistof binnenkomt, kachel wordt wel warm, maar om te zeggen ahh lekker opwarmen, nee.

[UPDATE]

kachel wordt koud, beetje warm, koud beetje warm

ene kachelslang wordt wel warm, andere niet.

zorgt een verstopte kachelradiateur voor 'n slechte circulatie en dus dat de motortemperateur 'm ook 'flipt'?

aanlsuitingen bij expansievat zijn open, overdruk slang vanaf gasklep komt vloeistof uit, bij gasgeven meer, máár het is niet denderend

[/UPDATE]

Bouwt niet echt veel druk op, zoals voor de koppakkingen.

Moet ik dit in een kapotte waterpomp zoeken (schoepje lossig), (kachel?) radiateur verstopt of stiekem een gescheurde kop? Heb ik 'n richting wanneer de auto terug is.

Alvast bedankt.