Melding niveau additief te laag automatisch begrenzen vermogen?

6 reacties

Merk
Citroën
Model
C5
Type
Onderwerp
Motorcode
1.6 HDIf
Eerste inschrijving
januari 2006
Brandstof
Diesel

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 17-03-2010 16:20

[151325]Wij hebben onlangs een Citroen C5 ingekocht. De motor loopt mooi maar heeft erg weinig vermogen (alsof de turbo niet mee doet). Foutcode gaf aan dat de turbodruk te hoog was (vind ik raar)

Vrijwel tegelijkertijd verscheen op het display dat het additief voor het roetfilter te laag was.

Wijn gaan er van uit dat dit met elkaar te maken heeft.

Onze gedachte was dat bij een tekort van additief het vermogen wordt begrenst waardoor de klant genoodzaakt is om naar de dealer te gaan. Dit omdat anders de klant dit wellicht zou nalaten aangezien het kosten zijn. Maar dan kan de roetfilter verstoppen en is de uitstoot te hoog, volgens mij werkt dit bij AdBlue ook zo.

Nu hebben we 1 liter bijgevuld (Eolys). Hierna had de motor nog steeds geen vermogen (geeft foutcode P1445 hetgeen voor teveel additief staat, dus ook raar). Ik heb hier al gelezen dat er systemen zijn met en zonder niveausensor (sommige bepalen dit theoretisch door de tankhoeveelheden te registreren en het bijbehorende verbruik van het additief). Dus is het resetten van de computer (foutcode wissen) noodzakelijk. Na dit zelf geprobeerd te hebben en ook nog een keer door de dealer is er nog steeds geen vermogen.

Iemand suggesties (ik vraag me bijvoorbeeld nu af of de dealer alleen de foutcodes wist of moet het additief niveau handmatig opnieuw worden ingesteld)?

Het kan natuurlijk ook dat er 2 aparte problemen zijn, die van het te weinig additief en iets met de turbo drukregeling.