storing mengselregeling p0170

14 reacties

Merk
Citroën
Model
Xsara Picasso
Type
Onderwerp
Motorcode
2.0 i
Eerste inschrijving
januari 2005
Brandstof

Garageforum

Lid sinds: 26-11-2025

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 29-06-2010 22:22

[158197]Na verloop van tijd gaat het diagnoselampje branden en is de storing P0170 mengselregeling opgeslagen.

Zeker is dat het probleem NIET door de lpg installatie wordt veroorzaakt, de storing onstaat ook bij het rijden op benzine.

Metingen:

short term fuel trim stationair -9%

short ter fuel trim rijdend -20%

Vacuum inlaat stationair zonder verbruikers: 540 milibar (moet normaal minder dan 400 mb zijn)

gasklepopening 3,8 graden (normaal ong 3,4)

Zeker is dat er GEEN vacuumlekkage is aan spruitstuk ook NIET aan slangen of lpg injectoren

We hebben het spruitstuk ter controle op een andere auto gezet en daar was het vacuum 340 mb

Het lijkt er een beetje op dat de motor niet helemaal goed loopt en dat daardoor de gasklep iets verder open gaat om zijn stationaire toerental te halen. Met een lager vacuum als gevolg.

Ik heb al de complete benzine gallerij gewisseld met een andere auto, zonder resultaat. Ook de bougies zijn vervangen.

Wat is de link tussen het onjuiste vacuum en de storing 0170, ook te zien in de fuel trim? Het lijkt er op dat hij te rijk is, en dus verarmt -20%. Dus een vacuum lekkage zal het dan niet zijn. (dit hebben we ook al geconstateerd)

wat heeft zoveel invloed op het lopen van de motor dat de gasklep verder open moet, en tegelijk ook de mengselregeling verstoort?