probleem met hydraulische stoters

5 reacties

Merk
Fiat
Model
Stilo
Type
Onderwerp
Motorcode
1.6 16v 182B6000
Eerste inschrijving
januari 2003
Brandstof
Benzine

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 04-02-2010 22:47

[147803]ik heb het volgende probleem, de Stilo staat niet aan. hoorbaar is dat de compressie onvoldoende en ongelijk is. uit voorzorg brandstof druk en onstekings signalen gecontroleerd. deze zijn in orde. in verband met de compressie problemen de staat van de distributie riem gecontroleerd, deze is 9000 km geleden vervangen en de kans op een versprongen nokkenas lijkt onwaarschijnlijk. nu heb ik vaker problemen met compressie gehad door hydraulische klepstoters. mij werd verteld dat de stoters leeglopen en daardoor geen compressie word opgebouwd bij het starten. nu heb ik de auto aangesleept en de motor sloeg na enkele meters al aan. na een goede proefrit te hebben gemaakt heb ik de auto weg gezet en de volgende morgen weer geprobeerd. nu sloeg de motor meteen aan en lijkt het probleem nooit bestaan te hebben.

nu ben ik me eens in de exacte werking van een hydraulische stoter gaan verdiepen, en ik kom tot de conclusie dat het leeglopen van een stoter niet mogelijk is. atans niet zover dat de klep niet meer of niet genoeg word geopend. ik kom wel veel verhalen tegen over klepstoters die vol zouden blijven zitten, waardoor niet voldoende klepspeling zou ontstaan. met onvoldoende compressie tot gevolg.

nu is mijn vraag, wat gebeurd er nu met de stoter als ik de auto aansleep? ik kan me voorstellen dat de oliedruk dan hoger is dan bij het start toerental het geval is. maar dan nog, als een stoter niet leegloopt door vervuiling of door olie met een te lage viscositeit. dan zal die hogere oliedruk weinig toevoegen. de druk is nog aanwezig in de stoter vandaar de te kleine klepspeling.

uiteraard zijn de kwaliteit en staat van de olie van groot belang. maar als de stoters vervuild zijn waarom functioneren ze dan wel als ik de auto aansleep.

ik ben op zoek naar een verklaring en een oorzaak van het weg/leeglopen of op druk blijven van de hydraulische stoters? heeft iemand hier ervaring mee? ik heb dit probleem al vaker meegemaakt bij andere merken maar nu wil ik toch wel eens weten wat de oorzaak nu precies is.